A Zephyr egy pilóta nélküli (UAS / UAV) jármű, ami olyan mint egy repülőgép, úgy viselkedik akár egy műhold, de lényegesen olcsóbb mindkettőnél.

Magasan a felhők felett száll

Néhány nappal ezelőtt az Airbus Defence and Space bejelentette, hogy sikeresen leszállt az új Zephyr S HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite) repülőgép. A napelemes járművet nagy magasságban végrehajtott feladatokra tervezték. A program célkitűzése olyan eszköz létrehozása volt, amely megfizethető áron, széleskörű alkalmazási területen vethető be.

A Zephyr a sztratoszférában, mintegy 70 000 láb / 21 kilométeres tengerszint feletti magasságban képes repülni. A fejlett érzékelők és kommunikációs eszközök révén a gép műholdas szolgáltatásokat nyújthat polgári vagy katonai létesítményeknek, képes átfogó vagy lokális képet biztosítani egy-egy területről.

A Zephyr útja több tekintetben is sikeres volt, hiszen olyan magasságokba jutott, ahova előtte csak kevés gép és összesen huszonöt napot töltött a levegőben, ami jól példázza a rendszer hatékonyságát. A korábbi rekordot a Zephyr egy prototípusa tartotta, amely tizennégy napot töltött a levegőben.

A repülőgép fejlesztését az Egyesült Királyság kormánya támogatta, akik három járművet meg is rendeltek a hadsereg számára. A következő hetekben az adatok és a rendszer elemzése történik, majd az Airbus a nyugat-ausztrál Wyndham repülőterén folytatná a munkát, ahol egy erősebb modell építését és tesztelését fontolgatják.