A válasz egyáltalán nem egyszerű, mondhatnánk azt is, hogy igen is, meg nem is. Elmagyarázzuk, hogy miért. Ha Philips termék vásárlásán töri a fejét, ezt a cikket mindenképp olvassa el.

Atomjaira hullott vállalat

Az 1891-ben, tehát jó régen alapított Philips cég az első időszakban különféle világítóeszközök és különféle alkatrészek gyártásával foglalkozott, majd a húszas években az otthoni elektronikai eszközök felé fordultak. A huszadik században a vállalat a világ egyik legnagyobb technológiai cégévé nőtte ki magát, és az ezredforduló utáni első évtizedre erős pozíciókkal bírtak a szórakoztatóelektronikai, háztartási gép, telekommunikációs és IT szektorban is. Azonban 2010-re valami megváltozott.

Sosem fogjuk megtudni, hogy miért (nyilván különféle belharcok, lobbitevékenységek miatt), de a konszern vezetése úgy határozott, hogy szép lassan eladogatja a koronaékszereket, és az úgynevezett konzumer termékek helyett az orvosi eszközök gyártására fókuszál majd a jövőben.

Figyelem ez sokkoló lesz!

Azaz magyarán a holding megszabadult a racionalizálás jegyében bizonyos részlegeitől, és értékesítette a névhasználati jogot, valamint bizonyos kifejlesztett technológiákat.

Tehát ez azt jelenti, hogy ha valaki ma egy Philips tévét vagy projektort vásárol, annak bizony már nem sok köze van az egykori holland anyacéghez.

Hogy a helyzet igazán bonyolult legyen, nem az történt, hogy az egész csomagot egyetlen érdeklődőnek adták el, hanem külön-külön értékesítették az egyes szekciókat. És annak függvényében, hogy azok kihez kerültek, alakult a sorsuk az elmúlt néhány évben. Mindez pedig bizony a termékek színvonalán, azaz egészen pontosan az egyes termékcsoportok által képviselt minőségben is meglátszik. Tehát mikor valaki megkérdezi, hogy “érdemes Philips” terméket válaszolni, akkor arra nem lehet egyszerűen se igent, se nemet válaszolni. Most szépen végigmegyünk az egyes termékcsaládokon, elmondjuk, hogy mit tudunk róluk, és hogy szerintünk érdemes-e rájuk beruházni.

Tévék

A Philips a tévés szekció ügyét gyorsan lezárta: 2011-ben a részleget megvásárolta a hongkongi kijelzőgyártó, a TP Vision (Észak-Amerikát kivéve, ott a Funai birtokolja a jogokat). Azóta is ez a vállalat gyártja/szereli össze a Philips televíziókat, úgy hogy azokba sokszor saját panel is kerül.

A TP Vision az első pillanattól kezdve nyilvánvalóvá tette, hogy a márkát a csúcson akarja tartani, és nem is garasoskodnak, költenek rendesen a fejlesztésekre.

Vannak OLED tévéik, LG-től vett panellel, saját képfeldolgozó processzorral, iszonyú jó képminőséggel, Android TV okostévé rendszerrel. Ráadásul folyamatosan hegesztik a full egyedi Ambilight technológiát, amely képes dinamikusan változó, marha látványos fényglóriát varázsolni a képernyő köré. Egy szó, mint száz, a Philips tévék rendben vannak, azokat bátran tudjuk ajánlani.

Monitorok

A Philips a monitor szekciót is eladta már rég, és ezekkel egy MMD nevű cég foglalkozik, amely egyébként többek között az AOC márkát is futtatja. A trükk a dologban az, hogy az MMD a TP Visison leányvállalata, tehát a tévék és a monitorok egy kézben vannak. E termékcsaládra emiatt ugyanaz igaz, mint a televíziókra:

Az anyacég brutálisan erős, rengeteget költ a fejlesztésre, tud saját paneleket is előállítani, minden feltétel adott a jó minőséghez.

Tehát a Philips monitorokkal szintén nincs gond, a cég halad a korral, és van egy pár kifejezetten király eszközük, szóval vásárlásra abszolút ajánlottak.

Hangcuccok

Na ez már egy sokkal érdekesebb fejezet… Philips nagyon kellemetlen módon éveken át próbált megszabadulni az audio részlegtől: jöttek érdeklődők, de aztán ment az alkudozás,. mire végre, 2015 környékén sikerült nagy nehezen a divíziót eladni a gitárjairól ismert Gibsonnak, amely cég megszállottként kezdte gyűjtögetni akkoriban a nagy márkákat. Behúzták a Philips mellett az Onkyo-t, a TEAC-ot, a Pioneert, de a mesterterv ennyiben ki is merült. Ott áltak egy csomó branddel, amelyek termékei egymás konkurenciái voltak, és nem tudtak mit kezdeni ezzel a szituval. Ráadásul a gitáros biznisz is kezdett katasztrofálisan menni, aminek eredményeként 2018-ban a Gibson csődbe ment.

Elkezdtek ők is minden után kapkodni, hogy valahogy pénzhez jussanak, és áruba bocsájtották a Philips audio termékekre vonatkozó névhasználati jogot, illetve a különféle kapcsolódó szabadalmakat. Végül ezeket is a TP Vision szerezte meg, de láthatóan nem nagy örömmel. Nyilván úgy voltak vele, hogy nem akarták, hogy valaki csináljon belőle egy gagyi, “alsópolcos” márkát, mert akkor sokkal nehezebben lehetne elmagyarázni az embereknek, hogy a tévék meg a monitorok között vannak prémium kategóriás, nagy tudású darabok, és a Philips név egyáltalán nem ciki. A régóta húzódó bizonytalan időszak alatt alig jutott pénz és energia a Philips audio termékek fejlesztésére értelemszerűen. Szóval ezek egyáltalán nincsenek olyan magas szinten, mint mondjuk a televíziók. Ezért ha valaki megkérdezné tőlünk, hogy érdemes-e Philips hangcuccot, tehát mondjuk soundbart vagy fejhallgatót vennie, akkor azt mondanánk, hogy 2020-ban a pénzéért kaphat jobb terméket is. Sajnos. Érdemes kivárni viszont, mint kezd a TP Vision a termékcsoporttal, mert ha úgy rendberakja, mint a tévéket, a Philips fülesek újra szuper vételek lehetnek.

Projektor

Ez sem lesz egy kifejezetten szép sztori… A Philips projektor üzletágát a 2008-as alapítású, francia Sagemcom szerezte meg. A terv az volt, hogy alapvetően a hordozható modellekre fókuszálnak, a hagyományosabb modelleket elengedik, és így tehát a kompakt Philips vetítőkkel igázzák el a világot. Bevetettek mindent, okos rendszert, beépített hangszórókat, de a baj csak az, hogy az alapkoncepció volt hibás. A miniprojektorok ugyanis se akkor nem voltak, se ma nem életképesek igazán.

A felbontásuk és a fényerejük sem elég jó, emiatt a képminőségük eléggé gyenge. Egy ideje már érezhetően hanyagolják a fejlesztéseket is, mert a világ egyszerűen nem vevő a termékeikre (és úgy általában a projektorokra). Egy szó, mint száz, aki Philips projektor vásárlásán töri a fejét, annak azt tanácsolnánk, hogy gondolja meg a dolgot még legalább kétszer.

Háztartás & szépségápolás

Eddig nagyon úgy tűnt, hogy a Philips anyacég és a háztartási gépek, illetve a szépségápolási termékek kapcsolata harmonikusabb már nem is lehetne. Az egy kicsit furcsa volt, hogy mikor kértünk tesztkészüléket, fagyosan fogadtak, de hát úgy voltunk vele, hogy nem kell nekünk feltétlenül írni mindenről. A közelmúltban viszont történt valami, ami magyarázatot adhat a kevéssé professzionálisnak tűnő magatartásra: A “nagy” Philips ugyanis váratlanul kiadott egy közleményt, amiben azt tudatták, hogy a “racionálási és hatékonysági törekvések miatt” a jövőben még több energiát akarnak fordítani az orvosi eszközökre, a kis háztartási gép, és a szépségápolási üzletágat pedig el akarják adni. Aztán jött a vírus, ami nyilván keresztülhúzta a számításaikat.

Szóval most úgy állunk, hogy a Philipsnél megint kényszerből maradt egy olyan részleg, amelytől már legszívesebben megszabadultak volna. Ez pedig az álmoskönyvek szerint sok jót nem jelent…..Az eddigi tapasztalataink alapján a Philips ilyen jellegű eszközei rendben vannak, de hogy ezekkel most mennyire foglalkozik a cég, milyen szinten építette már le a divíziót, valamint mikor kezdhet a részleg és legfőképpen mely vállalat égisze alatt új életet, azt még egyelőre nem tudni. Jelen állás szerint még az sem biztos, hogy egyáltalán lesznek még mondjuk Philips háztartási eszközök a jövőben, ami bárhogy nézzük, elég vacakul hangzik.