A Maia névre keresztelt mesterséges intelligencia úgy sakkozik, mint egy ember, és nem úgy, mint egy szuperokos számítógép.
Garri Kaszparov 1985-ben lett sakkvilágbajnok, majd két évtizedet követően ő volt a világ legjobb játékosa. Volt azonban valaki (egészen pontosan valami), ami még a világhírű orosz sakkmestert is maga mögé utasította: ő volt az IBM szuperszámítógépe, a Deep Blue.
A sajtó az eset után azonnal riadót fújt a közelgő gépkorszakra, és az emberit meghaladó gépi intelligencia dominanciájáról beszélt. Hogy ez eljött-e vagy sem, azt mindenki döntse el maga, mindenesetre az tény, hogy jó ideje a profi sakkozók se képesek felvenni a versenyt a mesterséges intelligenciával. Ennek apropóján egy kutatócsoport olyan MI-vel működő programot hozott létre, amely nem alázza szanaszét az embert.
A Maia nevű mesterséges intelligencia nem lép mindig tökéletesen, és nem verhetetlen, hiszen arra törekszik, hogy a lehető „legemberibb” lépésekkel játsszon, és „emberi aggyal” gondolkodjon. A kutatók a DeepMind AlphaZero-ján alapuló, nyílt forráskódú Leela rendszert használták a különleges szoftver megalkotásához, amely több szinten is képes játszani a kezdőtől egészen a profiig.
Maia december óta elérhető a lichess.org sakkoldalon, ahol óriási népszerűségnek örvend, olyannyira, hogy már az első héten több mint 40 000 meccset játszottak ellene.
[sc name=”facebook” ]