Bántották, eladták, megvették, de mégis lehet, hogy sínre került! Milyen lehet a Honor jövője? 

Bárhogy is alakuljanak a dolgok, az elmúlt egy évtized egyik érdekes sztorija a Honorhoz köthető. A rendkívül fiatal, mindössze 2013-ban alapított vállalat néhány év alatt szemmel látható piaci részesedést ért el a mobil fronton, megjelent a televíziós szektorban, és meghatározó szereplővé vált a hordozható termékek szegmensében.

honor jövője

2021 elején azonban a cég vezetése bejelentette, hogy a Honor új stratégiát követ a jövőben, ami furcsa lehet sokak számára, ám a háttér ismeretében egyáltalán nem váratlan döntés. Azt járjuk körbe mostani cikkünkben, hogy hogyan jutottunk ideáig, és mi várhat a Honorra. Milyen lehet a Honor jövője, egyáltalán beszélhetünk jövőről?

A Huawei gyermeke

Manapság nem ritka az infotech, szórakoztatóelektronikai vagy telekommunikációs szektorban az, ha egy nagy piaci szereplő létrehoz egy almárkát. Egy ilyen döntés hátterében legtöbbször az áll, hogy az új branddel szeretnének egy specializált célcsoportot külön megszólítani, vagy még nagyobb piaci részesedést szerezni. Ez motiválhatta a Huawei vezetését arra 2013-ban, hogy megteremtsék a Honor brandet.

Honor jövője

A Huawei mindenesetre ekkor már rakétasebességgel tört fel, már komoly piaci részesedést szereztek maguknak, de a terveik még nagyratörőbbek voltak. Ennek érdekében hívták életre a Honort, amelyet az első időszabkan kifejezetten a fiatalokan szántak. Az volt az elgondolás, hogy e név alatt olyan modelleket dobnak majd piacra, amelyek dizájnjukban, szolgáltatásaikban is az újdonságokra és extrém megoldásokra fogékony tinédzser korosztály elvárásainak próbálnak megfelelni.

Azonban az élet másként alakult. A Honor hamar önálló entitásként kezdett létezni, a külső szemlélők számára a Huawei-től totálisan függetlenül. Saját vezetéssel, saját arculattal, saját kommunikációval. A cég kínálatéba megjelentek a “felnőtteknek” szánt modellek is, sokszor a már ismert Huawei modellek “átmatricázott” változatai. Az a fura, és kicsit beteges helyzet alakult ki, hogy a Huawei a Honor személyében nem egy támogató, hanem egy konkurens brandet teremtett saját magának.

Támadás a Huawei és a Honor ellen

2019 júniusában az USA és a Kína közötti kereskedelmi háború részeként a Trump adminisztráció feketelistára tette a Huawei konszernt. Azaz a holding a későbbiekben nem, vagy csak nagyon szigorú megkötések mellett üzletelhetett amerikai cégekkel. Emiatt például le kellett mondani az új modellek esetében a Google szolgáltatásokról. Ez értelemszerűen nem csupán a Huawei, hanem a Honor brandet és érintette, és a vállalatcsoport hiába kommunikálta, hogy rendelkeznek működőképes alternatívával, végül kiderült, hogy nem igazán tudtak úrrá lenni a helyzeten. A korlátozások jelentősen megnehezítették a hétköznapi, laikus felhasználók dolgát, aminek következtében katasztrofálisan visszaestek az eladások.

honor jövője

Ráadásul a Honor és a Huawei emiatt a megszokottnál jóval kevesebb új termékkel jelentkezett, valószínűleg abban bízva, hogy idővel feloldják a korlátozásokat. Az amerikai választási kampány során viszont az kiderült, hogy Trump esetleges bukásával sem változik érdemben a helyzet. Biden, a később megválasztott elnök, hamar nyilvánvalóvá tette, hogy folytatni kívánja a kemény kéz politikáját Kínával szemben, ami nem sok reménykedésre adhatott okot a Huawei háza táján. 2020 őszén végül a helyzetet értékelve a Huawei úgy döntött, hogy leválasztja magáról a Honor márkát, azaz megpróbálja értékesíteni azt.

A Huawei – Honor szétválás okai

A világot a bejelentés mindenesetre megrázta, de azért a háttér ismeretében ez teljesen logikus lépésnek tűnt már akkoriban is. E szétválásnak meglátásunk szerint öt fő oka volt.

  • Nem sikerült a Honor márkát megfelelően pozícionálni, így az a Huawei egyik konkurense lett.
  • Gyakran ugyanazt a terméket kínálták két külön márkanév alatt, ami totál értelmetlen.
  • A konszern hatalmas gazdasági nehézségekkel küld a korlátozások miatt, és csökkenteni kell a költségeket/szükség van a pénzre.
  • A korlátozások és piaci körülmények miatt a megszokottnál lényegesen kevesebb új termékkel jelentkezett a konszern 2020-ban. Ehhez egyetlen márka bőven elég.
  • Úgy vélték, hogy az amerikai választások nem hoznának érdemi változást az USA – Huawei konszern viszonyban.

Mi lesz most? A Honor jövője

Több pletyka is szárnya kelt azzal kapcsolatban, hogy ki veheti meg a Honort. Szóba került a Xiaomi, ami totál hülyeségnek tűnt, hiszen ez a konszern már rendelkezik jó pár saját almárkával. Nekik még egy ilyen cég annyira hiányozna, mint egy púp a hátukra. A TCL-t is emlegették, de ők már többször befürödtek ilyen felvásárolt brandekkel (Alcatel, Thomson, BlackBerry), és mostanában úgy döntöttek, hogy végre saját név alatt próbálják befuttatni termékeiket. Végül egy több tagból álló konzorcium vásárolta meg a Honort, amelynek tagjai között megtalálható a Lenovoval szoros kapcsolatot ápoló Digital China, több befektetési társaság, ODM bérgyártók és maga Sencsen városa is. És persze abban is biztosak lehetünk, hogy maga a Nagy Kínai Állam is támogatja ezt a megoldást.

honor xiaomi

Ez az összetétel több szempontból is szerencsés, hiszen az alapok szilárdnak tűnnek, a saját gyártói kapacitással, és a megfelelő anyagi háttérrel. Sencsen egy hatalmas, 20 milliós ipari-kereskedelmi központ, amely egyfajta zsilip “nyugat” és “kelet” között Kínában, és nem mellesleg itt található az ország egyik legnagyobb kikötője is. Ez a tulajdonosi konstrukció egyébként nagyon hasonlít ahhoz, mint amire a Xiaomi épül. Sokkal kevésbé kötődik magához az államhoz, mint mondjuk a Huawei, ezért kevésbé is függ attól, és emiatt talán kevésbé vonzó célpont például az Egyesült Államok számára. A Xiaomi az elmúlt években bebizonyította ennek a koncepciónak az életképességét, úgyhogy jelen állás szerint a Honor is jó esélyekkel indulhat az újjászületését követően. Az is bíztató, hogy 15 milliárd dollárért vették meg a Huaweitől, ez pedig már egy távolról is jól látható, szép nagy összeg. Ez már magában is jelzi, hogy mekkora értéke van a Honor névnek, illetve, hogy minden bizonnyal mindent megtesznek, hogy sikerre vigyék ezt a történetet.

Új márkastratégia

Az új tulajok hamar nyilvánvalóvá tették, hogy komoly terveik vannak a Honorral. Georghe Zhao, Honor Device Co. Ltd. vezérigazgatója 2021 januárjának végén a nyilvánosság elé állt, és ismertette a koncepciót. A szavai szerint a vállalat célja, hogy innovatív, magas minőségű és megbízható termékeken keresztül ikonikus technológiai márkává váljon. Zhao úr új márkastragiát mutatott be, amely három fő pillérre épül. Ezek az All Scenarios, All Channels, All People. Azaz magyarán a jövőbeni Honor termékekkel megpróbálják a lehető legszélesebb vásárlói réteget lefedni. Fiatalokat, időseket, gazdagokat, szegényeket, nőket és férfiakat, ez pedig tényleg távol áll a 7 évvel ezelőtti “trendi tinédzsermárka” koncepciótól.

Az is kiderült, hogy a Honor elkötelezett az innováció és a kutatás-fejlesztés mellett. Jelenleg közel 8.000 munkavállalóval látja el tevékenységét, akiknek több mint 50%-a K+F tevékenységet végez. 5 K+F központjával és világszerte több mint 100 innovációs laborjával a Honor számottevő technológiai megoldásokra koncentrál. Az új cég nagyon komoly partneri hálózattal rendelkezik, hiszen már olyan cégekkel kötött együttműködési megállapodást, mint az AMD, Intel, MediaTek, Micron Technology, Microsoft, Qualcomm, Samsung, SK hynix és a Sony.

Oké, bárhogy nézzük, ebben a sztoriban azért erősen benne van a nagy siker lehetősége. Mi mindenesetre drukkolunk, hogy szép legyen a Honor jövője. Egy “új”, erős piaci szereplő megjelenésével mi végfelhasználók csak jól járhatunk!

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!