Felépítik a fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminál valósághű virtuális ikertestvérét (Digital Twin), amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. 

Az ukrán-magyar határ közelében január óta épül az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. beruházásában az East-West Gate vasúti intermodális kombiterminál, amely a jövő év első negyedévére tervezett átadást követően az Ázsiát Európával összekötő vasúti folyosó egyik legnagyobb és egyben a legmodernebb technológiával felszerelt logisztikai állomása lesz. A terminálon a többi között 5G-hálózaton keresztül kommunikálnak az eszközök és a világon elsőként 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a teljesen automata működésre, illetve egészen finom mozdulatokra is képes óriásdarukat.

Az Ipar 4.0 megoldások és a logisztikai központok üzemeltetése tekintetében is világújdonságnak számít a most bejelentett együttműködés, amelynek keretében a MaxWhere megvalósítja az East-West Gate terminál tényleges virtuális ikertestvérét, amely egyszerre segíti a hatékony üzemeltetést, figyelmeztet a rendkívüli eseményekre, és valós időben, 3D-s térben jeleníti meg a terminál működését. A magyar startupcég fejlesztése a létesítmény több alrendszeréből, például a terminál operációs rendszeréből, a beléptetőkapukból, a darukat vezérlő egységekből, vagy éppen a kamerákból gyűjti és egyesíti az információkat, majd valós időben megjeleníti azt az operátoroknak, akik így a terminál működésének minden pillanatát 3D-ben tudják nyomon követni, akár távolról is, és a rendkívüli – nem a szabályoknak megfelelő – események azonnal korrigálhatók.

A MaxWhere – köszönhetően a saját, helyi 5G-hálózatnak is – rendkívüli időbeli és térbeli precizitással követi a terminál területén lévő vonatokat, kamionokat, az összes konténert, és az emberek mozgását, valamint az átrakási folyamatokat – a megoldás grafikai környezete és vizualizációja igény szerint skálázható. A daruk mozgását és helyzetét öt centiméteres pontosággal tudja figyelni, kapcsolatban van a vasúti beléptetőkapukkal, a konténereket azonosító OCR-kapukkal, a sorompókkal és a mérlegekkel.

Mivel egy átrakóterminál működése előre tervezhető és pontosan szabályozott, a rendszer össze tudja vetni a napi üzemeltetési terveket és az előre lefektetett működési szabályokat a valósággal, és így képes kiszűrni a rendellenességeket, előre jelezi a várható hibákat. Nemcsak arra figyelmeztet, ha például egy kamion nem a számára kijelölt helyen, hanem egy daru hatókörében tartózkodik, hanem arra is, ha egy vasúti szerelvényen az előre jelzetthez képest más sorrendben követik egymást a konténerek, ami azok összekeveredését okozhatná, vagy ha nem az előre kijelölt helyére kerül egy konténer. Továbbá azt is jelzi, ha illetéktelen személy próbál bejutni a terminálra, mely esetben az operátorok a program segítségével azonnal az esemény helyszínére tudják irányítani a biztonsági kamerákat.

A napi üzemeltetési tervek ismeretében az operátorok a MaxWhere-rel akár jövőbeni szimulációt is tudnak végezni, így előre fel tudnak készülni az előttük álló műszak feladataira. Ugyanezt a tudást felhasználva már a terminál indulása előtt oktatási és betanítási célokra fogják használni a rendszert.

A terminál a tesztidőszakot követően 2022 első negyedévében már éles üzemben fogadja a vasúti és az intermodális forgalmat.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!