A világ számos trükkös találmányt köszönhet a magyaroknak. Ezek közül kétségkívül a leghatalmasabb egy turbinákkal felszerelt jármű, a Big Wind amely szakmányban oltotta a lángoló olajkutakat.
Az iraki csapatok 1990 augusztus másodikán lerohanták Kuvaitot, és miután nem hajtották végre az ENSZ felszólítását a csapatkivonásra az amerikaiak által vezetett koalíciós erők 1991 januárjában és februárjában kiűzték őket országból, megsemmisítve a hadseregük egy jelentős részét. A visszavonuló iraki csapatoknak az utolsó pillanatokban is csak pusztításon járt az eszük, és nagyon korrekt módon egymás után gyújtották fel az olajkutakat.
A lángoló kutak eloltása több szempontból is kiemelt fontosságú volt, hiszen ezek kulcsszerepet játszottak az energiaellátásban, illetve természetesen környezeti katasztrófát is okoztak. Több ország katonai tűzoltói egységeit is bevetették, azonban az amerikai, kanadai, francia és izraeli egységek is csak csigatempóban haladtak. Aztán megérkeztek a magyarok….beszáguldottak egy elképesztő kinézetű masinával, és lenyűgözték a világot.
Tank+vadászgép = Big Wind
Ez volt a híres Big Wind, azaz Nagy Szél, amely egy T34-es tank vázából, illetv az arra szerelt két, brutális teljesítményű, eredetileg a MIG-21-es vadászgépek számára tervezett gázturbinából állt. A koncepció az volt, hogy a hajtóművek gázsugarával, és az abba vezetett oltóanyaggal egyszerűen elvágják az olajsugarat, aminek következtében megszűnik a lángok utánpótlása, és a tűz kialszik.
Tehát a magyarok teljesen más módszer mellett törtek lándzsát, mint a többi országok tűzoltói, akik robbantással próbálták elérni ugyanezt. Az a megoldás nem volt hatékony, nehezen volt kontrollálható, tönkre is tette a kutakat, és természetesen sokkal veszélyesebb volt.
A két darab MIG-21-es turbina másodpercenként 835 liter folyadékot fröcskölt ki elképesztő erővel, és a munkáját hat kisebb fecskendő is segítette. Ezek feladata többek között az volt, hogy locsolják a kút környékét, nehogy az is lángra kapjon. A Big Windet háromfős személyzet irányította: egy vezető, aki a gép mozgását irányította; egy vezérlő, aki a vízsugár irányítását vette át; és egy tűzoltóparancsnok, aki a szerkezeten kívül tartózkodott, és a legénységet irányította. A masinában iszonyúan kevés hely volt, a személyzet a hátsó részén egy kis fülkében nyomorgott, természetesen tűzálló ruhában, hiszen a jármű iszonyatosan átforrósodott a lángoló olajkutak közvetlen közelében.
A járművet a közhiedelemmel ellentétben nem az iraki háború miatt építették sebtében mérnök zsenik. Az első tervek a nyolcvanas évek elején készültek azzal a céllal, hogy létrehozzanak egy olyan berendezést, amely képes eloltani az esetlegesen kigyulladó olaj- vagy földgáz fúrótornyokat. Magát a járművet még Kuvait lerohanása előtt, 1989 március 2-án kezdték építeni a Néphadsereg Központi Repülőgép-javító üzemében. Tehát szerencse is volt a dologban, hiszen egy frissen elkészült tűzoltó-tankot vethettek be, mikor arra volt szüksége a világnak.
Számok
- Az eszköz 670 millió forintba került
- Az oltóanyag 6000 liter vizet, 4000 liter habot és 40 kilogramm port tartalmazott
- Egy átlagos méretű úszómedence vizét 50 másodperc alatt szippantott ki
- 42 nap alatt 9 lángoló olajkutat oltottak el vele
- A leggyorsabb kútoltás 34 másodpercig tartott
- A két gázturbina működtetéséhez óránként 6 tonna kerozinra volt szükség
- A maximális sebessége 3 km/h. Egy MIG-21-es maximális sebessége egyébként 2 229 km/h
Nemzetközi siker
A nemzetközi sajtó IMÁDTA a magyar tűzoltó szörnyet, és számos cikkben, tévéműsorban méltatták a berendezést és hős kezelőit. Hatékonyságának csodájára járt a világ, és nem is véletlenül. Sajnos a sorsa meglehetősen magyarosan alakult.
Amíg máshol talán kiállítanák, büszkén mutogatnák, mint a múlt egy dicső darabját, addig nálunk a Big Wind jelenleg meglehetősen megviselt állapotban pihen Tökölön a repülőgép javító üzem területén. Ford kolléga egyébként látta a masinát mialatt sorkatonai szolgálatát töltötte, és emlékei szerint lenyűgöző darab élőben. Na effelől tényleg nem lehet kétségünk!
[sc name=”facebook” ][/sc]