Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás.
Egyetlen rövid, csak szöveget tartalmazó e-mail elküldése 4 g, egy Google keresés 0,2 g
míg egy átlagos weboldal főoldalának megtekintése 0,5 g károsanyag-kibocsátással jár.
A vállalati működés minden területe, így a marketingaktivitások megvalósítása – például
a cégek weboldalának működtetése – is jelentős karbonlábnyommal jár – írja hozzánk eljuttatott közleményében a fenntartható marketinggel foglalkozó magyar Carbon.Crane.
A Carbon.Crane megvizsgálta, hogy a magyar gazdaság 4 meghatározó szektorában –
telekommunikáció, energiaipar, kiskereskedelem és bankok – a főbb szereplők
weboldalai mekkora karbonlábnyommal működnek. Az egyes szektorok tekintetében a weboldalak átlagos éves károsanyag-kibocsátása a telekommunikációs szektorban a legalacsonyabb, amit a kiskereskedelmi cégek oldalai követnek, végül a bankok és az energiaipari cégek zárják a sort. A vizsgált oldalak közül az egyedi oldalbetöltéseket tekintve a legmagasabb és a legkisebb károsanyag-kibocsátású weboldal is a kiskereskedelmi szektorból került ki 6 , mintegy 62-szeres különbséggel. Tehát nem csupán az iparágak között vannak jelentős különbségek, hanem iparágakon belül is.
Mindegyik szektorban vannak már bőven az átlag alatti éves karbonlábnyomú oldalak,
ám érdekesség, hogy a vizsgált fenntarthatósági oldalak sokszor nem fenntarthatók,
mert a mérések alapján szennyezőbbnek bizonyultak mint a nyitóoldalak. A háttérben
dolgozó szerverparkok energiaigénye is óriási, ennek ellenére a vizsgált vállalatok alig
több mint 40 százaléka használ fenntartható energiával működő, klímabarát webtárhelyet.
Egy weboldal karbonlábnyomának csökkentése több lépésben, monitorozást követően,
minden oldal esetében más és más eszközökkel és folyamatos visszaméréssel
valósítható meg. Vannak azonban általános érvényű csökkentési tippek, amelyeket a
mindenkori tartalom módosítása nélkül megvalósíthatunk, miközben nő a hatékonyság.
Például a képek méretének optimalizálása, a videós tartalmak rövidítése vagy a
rendszerfontok alkalmazása.
[sc name=”facebook” ][/sc]