50 éves a NASA ikonikus „kék márvány” fotója

A Blue Marble azaz Kék Márvány fotót az Apollo 17 legénységének tulajdonítják, bár közülük senki nem „vállalta magára”, de ennek oka van. 

A NASA „Kék márvány” néven ismert fotója tegnap töltötte be az 50. életévét, és még mindig ugyanolyan lenyűgöző, mint 1972-ben volt. Az űrközpont az arany évforduló alkalmából tweetelte a fotót, és azt írta: „Miközben a NASA Orion folytatja hazafelé tartó útját, mi is ünnepeljük a Földről készült ikonikus ‘Blue Marble’ fotó 50. évfordulóját, amelyet 1972. december 7-én készítette az Apollo 17 – címképünkön látható – legénysége”. Figyelemre méltó, hogy az Apollo 17 teljes legénységének tulajdonították a fotót, nem pedig csak egy személynek. A személyzet egyébként Eugene Cernan parancsnokból, Ronald Evans parancsnoki modul pilótából és Harrison Schmitt holdkomp pilótából állt. Cernan és Schmitt a holdkompban szállt le a Hold felfedezésére, míg Evans a parancsnoki és a kiszolgáló modulokkal maradt a hold körüli pályán.


„Amikor megkérdezték, hogy kinek jár a dicsőség a fényképezésért, az űrhajósok nem nevezték meg” – írja a CNN. A felvételen bolygónk a Földközi-tengertől az Antarktiszig látható, és az Apollo pályája tette lehetővé először, hogy a déli sarki jégsapkát lefényképezzék. A kép jobb felső sarkában látható a tizenhatos ciklon néven ismert vihar, amely India egy részére vitt árvizet. A NASA felhívja a figyelmet a déli félteke erős felhőtakarójára is, és arra, hogy milyen jól látható Afrika szinte teljes partvonala. A fotó öt órával és hat perccel a küldetés indítása után készült. Napra pontosan 31 évvel egy másik történelmi jelentőségű december 7-i esemény, a Pearl Harbor elleni támadás után, ami az Egyesült Államokat a második világháborúba sodorta. Az Apollo 17 volt a NASA Apollo-programjának utolsó küldetése. Az űrhajósok 1972. december 19-én tértek vissza a Földre, miután felállították a leghosszabb, legénységgel végrehajtott holdraszállás rekordját, amely 12 nap és 14 óra volt.

[sc name=”facebook” ][/sc]

 

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
RG

RG

RG is hírező, és emellett nagy szenvedélye a repülés. Ikarosznál egy szinttel jobban nyomja, ugyanis szintén motor nélkül próbálkozik. Vitorlázórepülő. Szóval, ha szimulátorokról, vagy repülős appokról olvastok, azt szinte biztos, hogy RG írta.

Ezeket olvastad már?