Akárhová nézünk, a környezeti tudatosság egyre inkább hangsúlyossá válik a társadalmi és politikai életben, ez nem is csoda, hiszen több kutatás is bizonyítja, hogy változás nélkül klímakatasztrófának néz elébe az emberiség. A vállalatok is egyre inkább keresik a hosszú távon fenntartható megoldásokat, persze nincs is nagyon más választásuk, haladni kell a korral, a fogyasztóknak is egyre fontosabbak a környezetvédelmi szempontok. Ebben a cikkünkben a Samsung példáján keresztül azt boncolgatjuk, mit tehet egy tech cég annak érdekében, hogy ellensúlyozza a környezetre gyakorolt hatását.
Szénlábnyom csökkentése
A mai cégek egy része már törekszik a környezetterhelés csökkentésére, melynek egyik fontos eleme a szénlábnyom, azaz az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése. Mint köztudott, az emberi tevékenységek következtében hatalmas mennyiségű üvegházhatású gáz (például vízgőz, szén-dioxid, metán, nitrogén-oxid, ózon) kerül a légkörbe, melyek jelentős mértékben hozzájárulnak a bolygó hőmérsékletének emelkedéséhez. Éppen ezért ezeknek a légszennyező anyagoknak a csökkentése kiemelt fontossággal bír az üzleti tervekben is, nagyon nem mindegy ugyanis, hogy az óriási mennyiségben előállított árucikkekkel mennyi üvegházhatású gáz kerül a levegőbe. A dél-koreai techóriás, a Samsung például egy akciótervet állított fel a szénlábnyom drasztikus csökkentése érdekében. E kötelezettségvállalás részeként a vállalat célja, hogy öt éven belül a Koreán kívüli nemzetközi piacon működő vállalatai megújuló energiával fedezzék az elektromos energiaigényüket
Energiahatékonyság növelése
Az energia–hatékony termék és szolgáltatás nem „csak” a környezet, de a vásárló érdeke is. Bár egy energiatakarékos háztartási gép ára némileg magasabb lehet, rövid idő alatt visszahozhatja az árát, hiszen kevesebb energiát igényel a működése, ami a mai energiaárak mellett egyáltalán nem elhanyagolható szempont. Egy Samsung-mosógép példáját alapul véve: az A energiacímkés berendezés képes optimalizálni a mosási ciklusokat, más, kiegészítő funkció segítségével pedig hideg mosás esetén akár 70%-kal[1] képes csökkenteni az energiafelhasználást. További eszközök esetében is jelentős energiamegtakarítás tapasztalható a vállalat szerint: a levegő-víz hőszivattyús fűtési rendszerek 40%-kal[2], míg a lakossági légkondicionálók[3] szintén 20%-kal csökkenthetik a fogyasztást éves szinten. A jövőben egyébként olyan mosógépek bevezetését is tervezi a cég, amelyek képesek lehetnek majd a mosásból származó mikroműanyag-szennyezést akár 54%-kal[4] csökkenteni.
Újrahasznosított és megnövelt élettartamú termékek
A technológiai cégek esetében óriási jelentőséggel bír az újhasznosítás kérdése, az e-hulladék ugyanis a leggyorsabban növekvő hulladéktípus az EU-ban, hiszen egyre nehezebb elképzelni az életünket mosógép, televízió, laptop vagy okostelefon nélkül. Az elektromos termékek újrahasznosítása azonban nem csak gyakoriságuk miatt olyan fontos: ezek a készülékek bomlásuk során különböző nehézfémeket és egyéb vegyszereket bocsátanak a talajba, amelyek visszafordíthatatlan károkat idézhetnek elő a környezetükben és a vízkészletben. Az e-hulladék újrahasznosítása tehát nem csak környezeti, de közegészségügyi szempontot is jelentős, megfelelő kezelésükkel azonban megakadályozható a fentebb említett mérgező folyamat.
A Samsung gyűjti az életciklusuk végére ért termékeket, valamint a cég törekszik arra, hogy folyamatosan meghosszabbítja termékei élettartamát azáltal, hogy termékeinek tartósságát szigorú megbízhatósági teszteknek vetik alá, szervizközpontjaikban javítási lehetőséget, illetve folyamatos szoftverfrissítéseket biztosítanak. Emellett a vállalat az óceánokban, tengerekben hagyott halászhálókat hasznosítja újra és dolgozza fel a Galaxy készülékek gyártása során.
Környezetbarát csomagolópapír
A vásárlók többsége ma már nagyon is támogatja az újrahasznosítható csomagolást, sőt sokan már általános elvásárként tekintenek arra, hogy olyan anyagba csomagolja a márka a termékét, amely nem ró túlságosan nagy terhelést a környezetre. Amennyiben a gyártók és a márkák tartani akarják magukat ahhoz a célkitűzéshez, miszerint 2025-2030-ra 100 százalékos újrahasznosítást valósítanak meg a csomagolás területén, akkor bele kell húzniuk, és mihamarabb új, gyorsan bevethető újrahasznosítási és gyártási technológiák megalkotására van szükség.
Az újrahasznosítható anyag használatán túl a Samsung például meglepően kreatív módon gondolta újra a papírcsomagok ismételt felhasználását. A legújabb televíziók, többek között a The Serif, The Frame és a Neo QLED modellek papírdobozai mutatós bútorokká alakíthatók: kis asztalkát, magazinos állványt és egy komplett házikót is hajtogathatunk a dobozokból, utóbbi például tökéletes játszó-és búvóhely lehet egy macska számára.
[sc name=”facebook” ][/sc]
[1] *Az IEC 60456-2010 szabványnak megfelelően tesztelve 4kg töltéssel/Super Eco Hidegmosás funkcióval (WF80F5E5U4W) összehasonlítva a Pamut 40°C Eco Bubble funkció nélkül (WF0702WKU) történő mosással. Az egyes mosások eredménye eltérhet
[2] Az Eco fűtési rendszeren normál használati körülmények között végzett belső tesztek alapján.
[3] Amerikában elérhető termékek belső tesztelése alapján. Az eredmények a felhasználó környezetétől és használati szokásaitól függően eltérően lehetnek.
[4] 2 kg mennyiségű, 100% poliészter kapucnis pulóverekkel tesztelve, összehasonlítva a Samsung hagyományos WW4000T modelljének szintetikus ciklusát és a WW7000B modell kevesebb mikroszálas ciklusát. Az eredmények a ruháktól és a környezettől függően eltérőek lehetnek. Az Ocean Wise Plastics Lab által tesztelve.