Hidrogén-elektrolízishez fejleszt alkatrészeket a Bosch

A Bosch a hidrogén-elektrolízishez szükséges alkatrészek fejlesztésébe kezd, amelyek elektrolízis segítségével a vizet hidrogénre és oxigénre bontják. 

A Bosch a jövőben nem csak felhasználja a zöld hidrogént, de az egyik gyártója is lesz ennek az új üzemanyagnak. Ezért a Bosch az elektrolizálókhoz szükséges alkatrészek fejlesztésébe kezd, amelyek elektrolízis segítségével a vizet hidrogénre és oxigénre bontják. Az ehhez szükséges villamos energiát elsősorban megújuló forrásokból, például szél- vagy napenergiából állítják elő, melynek eredményeként „zöld hidrogént” kapunk.


Az elektrolízis komponenseinek fejlesztését a mobilitási megoldások üzleti szektor végzi, és az évtized végéig akár 500 millió eurót is szánnak az új üzletág kiépítésére. Az energiadiverzifikáció, a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának csökkenése és a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálása miatt a zöld hidrogén iránti kereslet gyorsan növekszik – nemcsak az olyan energiaigényes iparágakban, mint az acélipar, a vegyipar és a nehézkategóriás teherszállítás, hanem ez a trend érvényesül a magántulajdonú ingatlangazdálkodásban is. Az Európai Unió szerint a zöld hidrogén iránti kereslet 2030-ra mintegy évi tízmillió tonnára nő. A Bosch előrejelzése szerint az elektrolizálók alkatrészeinek globális piaca ugyanebben az időszakban mintegy 14 milliárd euróra nő majd, és Európában lesz a legnagyobb mértékű a növekedés.

bosch hidrogén

Az üzemanyagcellához hasonlóan az elektrolizáló kulcskomponense a cella, amely több száz, sorba kapcsolt egyedi cellából áll. Az egyes cellákban elektromos energia segítségével a vizet hidrogénre és oxigénre bontják. Ez éppen a fordítottja annak, ami az üzemanyagcellában történik, ahol az elektromos áramot hidrogén és oxigén egyesítésével állítják elő. A kémiai reakciót mindkét esetben egy protoncserélő membrán (PEM) segíti elő. A Bosch számos partnerrel dolgozik azon, hogy az elektrolizáló cellát vezérlőegységgel, teljesítményelektronikával és különböző érzékelőkkel kombinálva „intelligens modult” hozzon létre. A kísérleti gyártást a tervek szerint jövőre kezdik, és a cégcsoport 2025-től tervezi ezeknek az intelligens moduloknak a szállítását az elektrolízisüzemek gyártóinak és az ipari szolgáltatóknak.

A Bosch egy egyszerű eljárás segítségével számos ilyen kompakt modult kapcsol össze. Ezek azután mind a kisebb, legfeljebb tíz megawatt kapacitású egységekben, mind a gigawatt teljesítményű szárazföldi és tengeri létesítményekben felhasználhatók – akár új építésű projektekben, akár a zöld hidrogén előállítására átalakítandó meglévő üzemekben. A hidrogéntermelés hatékonyságának maximalizálása és az elektrolizáló cella élettartamának meghosszabbítása érdekében az intelligens modulokat a Bosch felhőjéhez kell csatlakoztatni. Ugyanakkor az elektrolizálók moduláris felépítése várhatóan rugalmasabbá teszi a karbantartást: egy tervezett munka esetén az egész létesítmény helyett elég csak a gyár bizonyos részeit leállítani. A vállalat olyan szervizkoncepciókon is dolgozik, amelyek a körforgásos gazdaság elvárásainak megfelelően az alkatrészek újrahasznosítását is magukban foglalják.

[sc name=”facebook” ][/sc]

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Benke Éva

Benke Éva

Az ifjabb nemzedék tagja, akikből még nem veszett ki a lelkesedés. Kedvelt témái leginkább a tudomány és a lifestyle területéről kerülnek ki
Teszteltünk

Ezeket olvastad már?