Bármilyen abszurdan is hangzik, a haiti Btk.-ban a zombik is említést kapnak.
A szokatlan jogszabályt a Kongresszusi Könyvtár kutatócsoportja vizsgálta meg közelebbről még 2014-ben. A szóban forgó 246. paragrafus második bekezdésében arról írnak, hogy mérgezés általi emberölési kísérletnek minősül, ha valaki olyan szert ad egy másik embernek, amitől az illető letargikus, vegetatív állapotba kerül. A harmadik bekezdés szerint amennyiben a személyt ennek az állapotnak a következtében el is temetik, emberölésről beszélhetünk. A híres-hírhedt második és harmadik bekezdés még 1883-ban került be a haiti Btk-ba, ám a probléma nagyságát jól jelzi, hogy még az ezredfordulót követően sem koptak ki a törvénykönyvből.
Dr. Yves Saint-Gérard, a Le Phénomène Zombi szerzője szerint a zombi kifejezés a haiti kreol ‘zonbi’ szóból származik, amely élőhalottat jelent, vagy átvitt értelemben olyan személyt, aki nem rendelkezik saját akarattal. A haiti folklór szerint zombit csak egy vudu pap, az ún. bokor csinálhat valakiből, aki ehhez egyfajta halálközeli állapotot idéz elő az illetőnél, akit először eltemetnek, majd pedig kiásnak a sírból. Az így létrehozott személy nem rendelkezik szabad akarattal, és csak és kizárólag az őt feltámasztó vudu papnak engedelmeskedik.
Nem világos, hogy a vudu papok pontosan hogyan idézték elő a zombigyártáshoz szükséges vegetatív, halálszerű állapotot, de nagyon valószínű, hogy különböző mérgeket használtak. Habár több elmélet is született ezzel kapcsolatban, Wade Davis, a Harvard Egyetem etnobotanikusa szerint a zombicsináláshoz szükséges szer egyik alapanyaga a tetrodotoxin nevű idegméreg volt, ami többek közt a gömbhalban is megtalálható. Miután a mágusok kiásták a testeket, az áldozatokat vélhetően a csattanó maszlagból kinyert pszichoaktív szerrel tartották az ellenőrzésük alatt.
Bár a haitiak többsége valamilyen keresztény egyházhoz tartozik, a keresztény istentiszteletek mellett a hívők nagy része a vudu vallást is gyakorolja.
[sc name=”facebook” ][/sc]