Az Airbus olyat tesz a repüléssel, amit eddig senki más

A katonai repülés világában is forradalmi mérföldkőnek számít, de ha beszivárog a polgáriba, az egy új korszakot hozhat. 

A légi utántöltés fogalma nem újdonság, évtizedek óta meglévő eljárás a katonai repülés világában. Ilyenkor akár merev- akár hajlékony csöves rendszerről van szó, a „szomjazó” repülőgép legalább olyan precízen, mint amilyen óvatosan megközelíti a tankert, és összekapcsolódva azzal, „megtankol”. Ez a pilótáktól egy nagyon komoly koncentrációt igénylő feladat. Az Airbus azonban gőzerővel dolgozik ennek automatizálásán, ami egy nagyon érdekes koncepción alapszik. Ez pedig nem más, mint az, hogy az emberi beavatkozást száműzik a folyamatból. A vállalat Defence and Space üzletága az Airbus UpNext-tel, a vállalat teljes tulajdonú innovációs leányvállalatával együttműködve fejleszti az Auto’Mate nevet kapott rendszert. Nemrég már ott tartottak, hogy négy önműködő drón vett részt a tesztben, aminél a tanker egy Airbus A310 MRTT volt. A tervek szerint a teljesen automatizált folyamatban a tanker több kilométeres távolságból átveszi a fogadó légijármű irányítását, és megfelelő pozícióba irányítva azt, elvégzi az utántöltést.


airbus
Kép: Airbus

Ahhoz, hogy ezek működhessenek, három alappillérre van szükség: különböző típusú kamerák (felbontás, látómező), nagy pontosságú műholdas globális helymeghatározás és LiDAR (Light Detection And Ranging) érzékelők, mesterséges intelligencia algoritmusokkal kombinálva. Kell még fejlett, repülésközi kommunikációs hálózat (ebben jöhet jól az 5G), valamint kooperatív irányítási és ütközéselkerülő algoritmusok. A gyártó szerint ezzel növelhető a biztonság, és a hatékonyság, továbbá végrehajtható rosszlátási körülmények között, és csökken a repülőszemélyzet képzési költsége. Érdekesség még, hogy az Airbus-nál a polgári alkalmazás célja is a horizonton van, ami többek között csökkenthetné a költségeket. Hiszen így nincs földi kiszolgálás, sem taxizás, felszállás, és leszállás közbeni esetleges átstartolás. Van persze helyette plusz berendezés beépítése, ami pénzbe kerül. De nem lehet kétségünk, ha begyűrűzik a polgári repülésbe a technológia, a fapados társaságok keskenytörzsű gépeinek is lesz tengerentúli desztinációja.

[sc name=”facebook” ][/sc]

 

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
RG

RG

RG is hírező, és emellett nagy szenvedélye a repülés. Ikarosznál egy szinttel jobban nyomja, ugyanis szintén motor nélkül próbálkozik. Vitorlázórepülő. Szóval, ha szimulátorokról, vagy repülős appokról olvastok, azt szinte biztos, hogy RG írta.

Ezeket olvastad már?