Nehéz lenne letagadni, hogy a Starfield fejlesztői és az AMD szorosan összefonódnak, ami az Intel/Nvidia tulajok számára lehet kissé kellemetlen.
A Digital Foundry szakijai leírtak néhány olyan dolgot, ami a Starfield „mozgatása” közben egyértelmű különbség az AMD és az Intel/Nvidia hardverei által nyújtott játékélmény között. „Ha Intel és Nvidia rendszeren játszol, akkor itt az AMD GPU-khoz képest bizarrul rosszabb élményt kapsz, ami teljesen eltér a normálistól” – magyarázza Alexander Battaglia a játék részletes, 32 perces PC-s technikai elemzésében.
Szerinte egyértelmű, hogy a fejlesztéskor az elsődleges szempont az AMD eszközeire történő optimalizálás volt. A Digital Foundry megállapította, hogy az AMD korábbi generációs Radeon RX 6800 XT-je Intel Core i9-12900K-val párosítva körülbelül 46 százalékkal gyorsabb, mint az Nvidia korábbi generációs RTX 3080-as grafikus processzora ugyanezen a rendszeren.
Míg az átlagos képkockasebesség alacsonyabb az RTX 3080-nál ezen a bizonyos rendszeren, a képkockaidők – az az idő, amíg egy képkocka renderelődik – szintén nagyot esnek a rendszeres tüskékkel. „A képkockaidők ebben a játékban ultra beállítások mellett rosszabbak az Nvidia GPU-kon, és ez annál rosszabb lesz, minél lassabb a GPU” – mondja Battaglia. Ennek valamilyen szintű ellensúlyozására az árnyékok minőségének csökkentése szolgálhat.
De általánosságban a Digital Foundry úgy találta, hogy az AMD GPU-k ebben a játékban tényleg fejhosszal vezetnek az Nvidia előtt. Hozzá kell tenni, ez olyan téren érthető, hogy az AMD elég komoly pénzekkel tolta meg a fejlesztést, aminek egyenes következménye – hogy bár nem túl fair dolog a játékosok felé – de Nvidiás kártyákon rosszabbul teljesít.
A Starfield és a CPU
A CPU oldalán is akadnak furcsa dolgok, amennyiben a gépházban valamilyen Intel termék szorgoskodik. A Digital Foundry megállapította, hogy a hyperthreading engedélyezése az Intel CPU-kon rosszabb átlagos képkocka sebességet eredményez, mintha ki lenne kapcsolva. Az SMT, az AMD megfelelőjének kikapcsolása nem befolyásolja ugyanezt a képkocka sebességet. Ha a Starfield teljes mértékben az Intel hyperthreadingjére lenne optimalizálva, akkor azt várnánk, hogy a teljesítmény a több CPU-mag és a hyperthreading előnyeivel együtt skálázódik.
Ez olyasmi lehet, amivel a Bethesda a játék későbbi, frissítéseiben foglalkozhat. Összességében a Digital Foundry arra a következtetésre jutott, hogy úgy a fejlesztői, mint a hardveres oldalon kellene egy kicsit dolgozni. Előbbinél javításokkal, utóbbinál pedig új driverrel. Érdekesség, hogy Todd Howardot, a Starfield rendezőjét egy múlt heti Bloomberg-interjú során arról kérdezték, hogy a Bethesda miért nem optimalizálta a játékot PC-kre. „Megtettük, nagyszerűen fut” – válaszolta Howard.
Szerinte ez egy nextgen játék, aminél elképzelhető, hogy kicsit upgrade-elni kellene a vasat. Ám ez a válasz kissé cinikus lehet akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a legnagyobb online játékbolt – a Steam – hardveres statisztikája szerint többen vannak az Nvidia/Intel játékosok, mint az AMD-sek.