A digitalizációra, az elektromosításra és a hidrogénre összpontosít a Bosch az idei CES-en.
A globális energiafogyasztás az elmúlt ötven évben megduplázódott, és továbbra is évente mintegy két százalékkal nő. A globális energiafogyasztás mintegy 80 százalékát jelenleg a fosszilis tüzelőanyagok teszik ki, ami komoly kihívást jelent az éghajlatváltozás szempontjából.
Villamosítás felsőfokon
A Bosch vezető beszállító a teljes elektromobilitási értékláncban: a chipektől, az elektromos tengelyektől és elektromos motoroktól kezdve az akkumulátor-technológián keresztül, egészen az elektromos töltőállomásokig. A vállalatcsoport egy olyan fejlesztését, az úgynevezett automatizált töltési asszisztenst (Automated Valet Charging) is bemutatja a CES-en, amelyet a Fogyasztói Technológiai Szövetség (Consumer Technology Association; CTA) „CES® 2024 Innovációs Díj kitüntetettje” („CES® 2024 Innovation Award Honoree”) elismeréssel díjazott. Egy automatizált parkolórendszerrel felszerelt parkolóházban (Automated Valet Parking) az ezzel az új technológiával rendelkező elektromos autók önállóan hajthatnak egy töltőberendezéssel ellátott, szabad parkolóhelyre, ahol egy robot az okostelefon segítségével minden további emberi beavatkozás nélkül feltölti az akkumulátort. A töltés befejezését követően a jármű szintén vezető nélküli üzemmódban egy másik parkolóhelyre manőverezik, így a töltőhelyet szabadon hagyja a következő autó számára.

A Bosch szintén nagy hangsúlyt fektet az innovatív félvezetőanyagra, a szilícium-karbidra (SiC), amely az elektromobilitás kulcsfontosságú összetevője. Az elektromobilitás világméretű terjedésével óriási kereslet mutatkozik az ilyen speciális félvezetők iránt. A Bosch már 2021 óta állít elő SiC-chipeket a németországi Reutlingenben, jelenleg pedig a kaliforniai Roseville-ben több mint 1,5 milliárd dollárt fordít az elektronikai alaplapokat (wafer) gyártó újabb üzemére. A cél, hogy 2026-tól az Amerikai Egyesült Államokban is megkezdődhessen az SiC-chipek gyártása, így a következő években a Bosch megtízszerezi ezeknek a termékeinek a volumenét. Az elektromos autókban a SiC-chipek növelik a hatótávolságot és hatékonyabbá teszik a töltést, mivel energiaveszteségük akár 50 százalékkal is alacsonyabb. A szilíciumalapú chipek alkalmazásával egyetlen akkumulátortöltéssel az elektromos autók átlagosan akár hat százalékkal is nagyobb távolságot tehetnek meg.
Hőszivattyúk optimalizálják az otthonok energiafogyasztását
A Bosch a 2024-es CES kiállításon bemutatott másik különlegessége a kifejezetten Észak-Amerika számára kifejlesztett IDS Ultra Heat Pump hőszivattyú, amely a hagyományos modellekkel ellentétben egészen mínusz 25 Celsius fokos külső hőmérsékletig is alkalmazható. Ezzel különösen vonzó lehetőséget kínál a hidegebb éghajlaton élők számára, akik a fosszilis tüzelőanyag-alapú fűtési rendszerekről elektromos alternatívára szeretnének áttérni. Az átállással nem csupán energiát, hanem költséget is megtakaríthatnak. A Bosch a hőszivattyús technológiát emellett egy másik területen is sikerrel alkalmazza: Las Vegasban a vállalat bemutatja eddigi leggazdaságosabb elektromos melegvíz-hőszivattyúját, amely négyszer hatékonyabb, mint a hagyományos modellek.

Ebben az átállásban a Bosch háztartási gépeinek – mint például a sütők, a szárító- és a mosógépek – különböző új funkciói is jelentős szerepet játszanak. Egy ideje már megszokott, hogy a felhasználók a készülék indítási idejét időzítő funkcióval állítják be. A Bosch most egy lépéssel továbbmegy, és először kínálja legújabb generációs mosogatógépeit a MySchedule funkcióval. Ez automatikusan úgy tudja ütemezni a mosási ciklus indítását, hogy az egybeessen azokkal az időszakokkal amikor a legkedvezőbb az elektromos energia ára vagy éppen zöldáram is rendelkezésre áll.
A Bosch aktívan támogatja a hidrogént
Az elektromosítás mellett a Bosch a hidrogénben látja a globális energiaigény erőforrás-hatékony megoldását. Ráadásul a hidrogén energiatároló közegként elősegítheti a megújuló forrásokból előállított energia hatékony felhasználását. A Bosch jelentős befektetéseket valósított meg a hidrogén-értéklánc különböző technológiáit illetően. A legmeghatározóbb a Stuttgartban nemrég sorozatgyártásba került, a nehézgépjárművek hajtásrendszerének központi elemét jelentő mobil-üzemanyagcella. A Bosch Európából, az Amerikai Egyesült Államokból és Kínából érkező megrendeléseket teljesít a teherautógyártók számára. A vállalat emellett a hidrogénüzemű motor komponensein is dolgozik, amely az üzemanyagot közvetlenül energiává alakítja anélkül, hogy azt először elektromos árammá alakítaná. A még az idén bemutatkozó H2-motor, melyet zöldhidrogén működtet, gyakorlatilag szén-dioxid-semleges. Világszerte országok és iparágak invesztálnak széles körben a hidrogéntechnológiákba. Az Egyesült Államok kormánya például célzottan segíti a H2-infrastruktúra fejlesztését, és hétmilliárd dollárral támogatja a hidrogénközpontok építését.

Szoftverek a nagyobb kényelem és az energiahatékonyság szolgálatában
A vállalatnál jelenleg több mint 44 ezer munkatárs dolgozik szoftverfejlesztéseken, a cégcsoport a szoftveralapú mobilitás terén vezető szerepet tölt be. Las Vegasban a Bosch új termékeket és megoldásokat mutat be stratégiai partnerével, az Amazon Web Services-zel közösen. Ezek közé tartozik egy olyan hálózatba kapcsolt, teljesen automatikus eszpresszógép, amelyet a jövőben az Alexához hasonló hangasszisztensek segítségével akár az autóból is vezérelni lehet. Akárcsak egy olyan point-of-interest asszisztens, amely a jármű belső kamerájának segítségével, a vezető szemmozgása alapján felismeri, hogy a sofőr melyik éttermet vagy kávézót nézi. A hangalapú asszisztens ezután valós időben és teljesen automatikusan tájékoztatja a vezetőt arról, hogy az adott hely nyitva van-e és hogy van-e szabad asztal.
A Bosch két új mobilitási szolgáltatást is bemutat az elektronikai szakkiállításon: a használati igazolást (Usage Certificate To Go) és a járműállapot-szolgáltatást (Vehicle Health Service). Az előbbi a Bosch már bevezetett Battery in the Cloud szolgáltatásait egészít ki. A funkció elemzi az akkumulátor adatait, meghatározza annak állapotát, és optimalizálással akár 20 százalékkal is meghosszabbíthatja annak élettartamát. A második, flottaüzemeltetőknek szánt szolgáltatás mindenekelőtt a járművek meghibásodásának megelőzését célzó funkciókat kínál.
A vállalatcsoport a hatékonyságnövelés érdekében olyan digitális szolgáltatásokat is kínál, mint például az európai piacra kifejlesztett Nexospace Energy Manager. Ez a rendszer nem csupán energiaellátásuk és -felhasználásuk elemzésében segíti az ügyfeleket, hanem támogatja őket a fogyasztás optimalizálását és csökkentését célzó konkrét intézkedések kidolgozásában is. Ez történt például a REWE nemzetközi szupermarketlánc esetében is, amely a Nexospace Energy Manager segítségével több mint kétezer üzletében akár 20 százalékkal is csökkenteni tudta az energiafogyasztását.