A tartalomgyártók elkezdték kijátszani a YouTube szabályait, így a Google továbbra is komoly pénzeket zsebel be a felmelegedés-tagadókból.
A Center for Countering Digital Hate (CCDH) brit non-profit szervezet a mesterséges intelligencia segítségével több mint 12 ezer, az elmúlt hat évből származó videót vizsgált meg a YouTube-on, és arra jutott, hogy továbbra is erőteljesen jelen vannak azok a tartalmak az oldalon, amelyek szembeszállnak a tudományos konszenzussal – írja a Reuters. Ezek főképp olyan videókat foglalnak magukba, amelyek azt állítják, hogy semmit sem tehetünk a klímaváltozás ellen.
A Google még 2021-ben zárta el a pénzcsapot azon youtuberek elől, akik ellentmondtak a klímaváltozás tényének, csakhogy a jelek szerint a tagadók új módszert találtak arra, hogy terjesszék az igét. Az egyértelmű tagadás helyett azonban olyan tartalmak kezdtek el terjedni a videómegosztón, amelyek az emberi beavatkozások hatástalanságát hirdetik, a felmelegedést veszélytelennek, adott esetben még hasznosnak is titulálják, vagy megbízhatatlannak minősítik a klímatudományt és a környezetvédelmi mozgalmat.
„Az emberek, akiket nézünk, most nem azt mondják, hogy nincs klímaváltozás, hanem azt, hogy »Hé, van klímaváltozás, de nincs remény. Nincsenek megoldások«” – mondta Imran Ahmed, a CCDH vezérigazgatója.
A gyűlöletbeszéd ellen küzdő szervezet szerint a YouTube évente mintegy 13,4 millió dollárt keres a jelentésben elemzett csatornákon, az ott megjelenő hirdetéseken keresztül. Érdemes hozzátenni, hogy a csoport szerint az általuk használt mesterséges intelligencia modellt úgy alakították ki, hogy különbséget tudjon tenni az ésszerű szkepticizmus és a hamis információk között.