A Mastercard Digitális Fizetési Indexéből kiderül, hogy jön fel a csuklón hordható pénztárca, a telefonnal történő vásárlás, a Revolut, de a készpénz még mindig nagyon erős. Hosszú út áll előttünk…..
A Mastercard most már negyedszerre állította össze a Digitális Fizetési Index nevű tanulmányát. Ebben a cég három fő pillérre (Infrasktruktúra, Tudás, Használat) fókuszálva vizsgálja a magyarországi vásárlók és kereskedők hozzállását a különféle digitális fizetési megoldásokhoz. Ezek mindegyikét, illetve az összetevőket egy 100-as skálán pontozzák, aminek köszönhetően hosszabb távú következtetéseket is le lehet vonni.
A Digitális Fizetési Index az idei évben 62 pontot ért el, amely egy pontos javulást jelent a tavalyi évhez képest. Az első év 51 pontos eredményéhez képest pedig már látványos a fejlődés.
Mastercard Digitális Fizetési Index 2024 pillérek
Infrastruktúra: 78 pont
Ebbe a csoportba tartoznak a különféle elérhető digitális fizetési technológiák és lehetőségek az országban. Mivel a technológia folyamatosan fejlődik, és ezek nálunk is megjelennek, ebből fakadóan e szegmensben növekedésre lehetett számítani. Egy év alatt 76-ról 78 pontra ugrott ez az érték.
Itt mindenképp meg kell említeni a viselhető eszközök berobbanását. Azaz, hogy az okos óra, karkötő is használható már pénztárcaként. És e szolgáltatások támogatása egyre több pénzintézetnél, valamint kereskedőnél bukkan fel.
Tudás: 54 pont
Amíg az Infrastruktúra pillérnél a technológiai fejlődés automatikusan növekedést generált, de ezzel ellentétben ez hátrányosan hatott a Tudás pillérre. Ez azt jelenti, hogy az emberek egyszerűen nincsenek tisztában az új eljárásokkal, megoldásokkal, és ebből fakadóan nem is tudják ezeket használni. Így a tudás pillér az idei évben egy ponttal csökkent, ami nem hangzik valami jól.
Ez is azt bizonyítja, hogy óriási szükség van az edukációra, és folyamatosan, megállás nélkül képezni az embereket.
Az indexből kiderül, hogy elsősorban a rosszabb anyagi helyzetben lévők, alacsonyabb szinten iskolázott rétegek, illetve az idősek azok, akiknek a tudása elmarad az átlagtól. Ez nem újdonság, de egy fontos jelzés arra, hogy a jelenleginél lényegesen több energiát és időt fordítani az oktatásukra. Ebben minden piaci szereplőnek és az államnak is fontos szerepe lenene.
Használat: 54 pont
E témakörben alapvetően azt vizsgálták, hogy az emberek mennyire használják azokat a pénzügyi opciókat, amelyekről tudnak, amelyeket ismernek. Az 54 pontos eredmény 2 pontos javulást jelent, de azért jó szívvel nem állíthatjuk azt, hogy itt minden rendben lenne.
A felmérésből feketén-fehéren kiderült, hogy az emberek még mindig odáig vannak a készpénzért Magyarországon. Ennek számos oka van, amit napestig lehetne boncolgatni. Ezzel kapcsolatban Márkus Gergely, Mastercard Magyarországi country menedzsere azt emelte ki, hogy sokakban még mindig nem tudatosult, hogy a különféle, általuk is elérhető digitális fizetési megoldások milyen konkrét előnyöket kínálnak. Illetve az is tény, hogy rengetegen biztonsági megfontolásokból ragaszkodnak a leghagyományosabb módszerekhez.
A Mastercard Digitális Fizetési Index 2023 teljes tanulmány itt érhető el