2024-ben a világ hat legnagyobb szereplője együttesen 126 milliárd dollárt fektet be a tartalomba, ami az összes költés 51,3%-át teszi ki. Ebből csak a Disney egyedül 36 milliárd dollárt vállal magára.
Az elmúlt években a tartalomgyártás globális piaca jelentős átalakuláson ment keresztül, amelyet elsősorban a hat legnagyobb szereplő dominanciája határoz meg. A Disney, az NBCUniversal, a Google, a Warner Bros Discovery, a Netflix és a Paramount 2024-ben együtt már több mint 126 milliárd dollárt fektetnek tartalomba, ezzel az összes tartalmi befektetés több mint felét (51,3%) képviselve. Ezzel a nagy hollywoodi stúdiók, valamint a Google tovább növelik befolyásukat, felvásárlások, egyesülések és új tartalomkategóriákba való terjeszkedés révén.
A pandémia utóhatása és a piac kilátásai
Peter Ingram, az Ampere Analysis kutatási vezetője szerint a nagy stúdiók és streaming platformok folyamatos beruházása az új programokba alapvető fontosságú a közönség megtartása érdekében. Az iparág a pandémia alatt tapasztalt visszaesést követően 2024-ben várhatóan visszatér a növekedéshez, bár egy mérsékelt ütemben. Ezt az alacsony növekedési rátát a globális gyártási ütemterv helyreállása befolyásolja, amelyet az utóbbi évek világjárványa, valamint a szakszervezeti sztrájkok okozta kihívások hátráltattak.
A legnagyobb befektetők – Disney, NBCUniversal, Google és a többiek
A hat legnagyobb tartalomszolgáltató közül a Disney jelenleg a legnagyobb költő, 2024-ben előreláthatólag 35,8 milliárd dollárt fordít tartalomra. A Disney-t követi a Comcast/NBCUniversal 24,5 milliárd dollárral, a Google 17,6 milliárddal, majd a Warner Bros Discovery (16,8 milliárd dollár), a Netflix (16 milliárd dollár) és végül a Paramount 15,1 milliárd dollárral. A Disney jelentős befektetései elsősorban az Egyesült Államok regionális piacaira és sportjogokra irányulnak, míg a streaming tartalomra szánt kiadásoknál a Google és a Netflix kerül az élre.
A streaming szolgáltatásokra fordított összesített költés a teljes 126 milliárd dolláros büdzséből mintegy 40 milliárd dollárt tesz ki. Ezen szolgáltatók mindegyike számos különböző platformot üzemeltet: a Disney például a Disney+, Hulu és ESPN platformokkal, a Warner Bros Discovery a Max és Discovery+ szolgáltatásokkal, míg a Paramount a Paramount+ és SkyShowtime platformokkal van jelen, amely utóbbi az NBCUniversal társtulajdonában áll. A tartalomköltségek között nem csak streaming, de színházi filmek is szerepelnek, amelyek később szintén felkerülnek az online platformokra.
Netflix: növekvő sportbefektetések és nemzetközi produkciók
A Netflix az Ampere Analysis előrejelzése szerint 2025-re komoly szerepvállalást tervez a sport területén, és potenciálisan vezető pozícióba kerülhet. A vállalat célja, hogy növelje részesedését az olyan sportesemények körében, mint az amerikai futball és a WWE. Továbbá a Netflix befektetéseinek több mint fele, azaz 52%-a nemzetközi tartalmakra irányul, ami a globális közönség elérésére és kiszolgálására helyezett hangsúlyt tükrözi.
Új versenytársak a tartalomgyártásban: Amazon és Apple
Bár a legnagyobb hat tartalomszolgáltató a teljes piac több mint felét képviseli, új szereplők is beléptek a versenybe. Az Amazon és az Apple saját tartalomstúdiók és filmstúdiók révén próbálnak még nagyobb részesedést szerezni a szórakoztatóiparban. Az Amazon például 2022 márciusában megvásárolta az MGM stúdiót, hogy bővítse filmes kínálatát és megerősítse pozícióját Hollywoodban. Az Apple és az Amazon egyaránt globális streaming platformokat üzemeltet: az Amazon Prime Video és az Apple TV+ mindketten saját, eredeti tartalmakat kínálnak.
A jövő kilátásai: Mi várható a tartalomgyártásban?
A tartalomgyártás világpiaca gyorsan változik, amit a technológiai fejlődés, a fogyasztói szokások átalakulása, valamint az egyre több versenyző belépése határoz meg. A nagy hollywoodi stúdiók és technológiai óriások közötti együttműködések és versengés révén a jövőben is számíthatunk innovatív és sokszínű tartalmakra. A streaming szolgáltatások, a nemzetközi produkciók és a sportesemények jelentős szerepet játszanak majd a közönség figyelmének megragadásában, és a streaming platformok körében növekvő verseny várhatóan újabb kreatív megoldásokhoz és stratégiákhoz vezet a közönség elérése érdekében.
Az elkövetkező években a tartalomkészítési beruházások volumenének és minőségének növekedésével új irányvonalak jelenhetnek meg, melyek az eddig megszokottól eltérő módon fogják kiszolgálni a közönséget, és további izgalmas fordulatokat hozhatnak a szórakoztatóiparban.