800 millió eurós pofonkát kapott a Facebook, mert az apróhirdetési piacot sanyargatja.
Ismét egy nap, ismét egy újabb hatalmas bírság a Facebook, azaz most már a Meta nevű, átalakulásról álmodozó technológiai óriás felé. A „kis” 797,72 millió eurós büntetés az EU részéről most azért járt, mert a Meta azt találta ki, hogy ravasz módon „összeköti” saját Facebookját a Facebook Marketplace nevű apróhirdetési platformjával. Mintha valakit is meglepne, hogy a Facebook megint csak a saját érdekeit nézi! Hát persze, mi másra számíthatnánk a közösségi média nagytestvérétől, aki minden adatrészünket begyűjti, majd még azt is eldönti helyettünk, hogy hová kattintsunk?
Facebook, a „Jótékony Óriás”
A Facebook persze azonnal védekezik, hogy nem is szándékosan nyomja le a versenytársakat, és hogy a felhasználóknak „igenis van választásuk.” Mert szerintük ez egy tisztességes helyzet, ahol mindenki eldöntheti, hogy szeretne-e a Marketplace felületen lenni vagy sem. Persze a valóság az, hogy a Facebook, akit csak lehet, finoman odatol a Marketplace felé, majd úgy tesz, mintha nem is értené, miért bánja ezt az Európai Unió. Mintha a felhasználóknak tényleg lenne választási lehetőségük egy olyan algoritmusokkal manipulált világban, ahol a Facebook dönti el, mit lássunk, mit ne, és hogy a nagyjából szabad döntéseink pontosan hol is kezdődnek és érnek véget.
Az EU most aztán megmutatta!
Az Európai Bizottságot most már tényleg megviselte a Facebook mindenre kiterjedő hatalmi játszmája, úgyhogy egy látványos büntetéssel válaszolt. 800 millió euró azért, hogy a Facebook (micsoda meglepetés) visszaélt a hatalmával az apróhirdetési piacon. Hát persze, a Facebook már nem először próbál más üzletágakba is betörni, ott is dominálni és lehetőleg mindent elsöpörni, ami az útjába kerül. Az EU-nak pedig végre elege lett abból, hogy minden európai apróhirdetési oldal csak bólogathat, miközben a Facebook felhasználókat terel, mint egy birkanyáj. Most jött el a nagy pillanat, amikor az EU mondhatott egy határozott „elég volt!”-ot.
Meta: „Mi teljesen ártatlanok vagyunk!”
A Facebook válasza, természetesen, a jól megszokott ártatlanságát hangsúlyozza. Azt mondják, hogy ők csak szórakoztató, informatív és segítőkész közösségi platformot biztosítanak mindenkinek, és teljesen ártatlanok minden vádaskodással szemben. Sőt, ők „gyorsan és konstruktívan” fognak dolgozni a kérdések megoldásán – mert ők ilyen nagylelkűek és alázatosak! Mi másért is dolgoznának gyorsan, ha nem azért, hogy minden adatunk, minden mozdulatunk nyomon követhető legyen, és továbbra is monopolhelyzetükből köszönthessenek minket? Hát nem megható ez az együttműködési hajlam?
Mi jön még?
Valószínűleg ez csak egy újabb epizód a Facebook kontra világ harcban, ahol a technológiai óriás mindig a felhasználók érdekeit tartja szem előtt – legalábbis akkor, ha az „érdekek” egyenlők a még több reklámmal, még több manipulációval, és azzal, hogy még a saját platformjukon sem dönthetünk szabadon arról, mit akarunk látni. És persze, amint az EU próbál rendet tenni, a Facebook már előre készíti a fellebbezést, hiszen nincs az a büntetés, ami megállíthatná a digitális világ mindenható urát.
Csak remélhetjük, hogy ez a büntetés tényleg csípni fog a nagy testvér zsebében, és talán valami változást is hoz. Bár ha a Facebookról van szó, a valódi változás esélye olyan kicsi, mint az a „választási lehetőség,” amiről annyira büszkén beszélnek.