A légiközlekedési iparág rohamosan fejlődik, és ezzel együtt a technológia is folyamatosan változik. A mesterséges intelligencia (AI) térnyerése a repülés világában mára már megkérdőjelezhetetlen, és számos területen hozott jelentős változásokat.
Az AI alkalmazása a légiközlekedésben nem új keletű, de az utóbbi években a technológia fejlődésével és az adatgyűjtési lehetőségek bővülésével ugrásszerűen megnőtt a jelentősége. A légitársaságok és repülőterek ma már számos területen alkalmazzák az AI-t, az üzemanyag-optimalizálástól kezdve a légiirányításon át a fedélzeti kiszolgálásig.
A határ azonban a csillagos ég, hiszen a légiközlekedés folyamatosan óriási mennyiségű adatot termel, ami további lehetőséget ad az AI megoldások fejlesztésére a hatékonyságnövelés, az utasélmény javítása és a fenntarthatósági célok elérése érdekében – hívja fel a figyelmet Berecz Dániel, a Lufthansa Systems Head of Engineering vezetője.
Dinamikusan nő a kereslet a légi személy- és áruszállítás iránt, az előrejelzések szerint 2040-re várhatóan megduplázódik ez az igény, és éves átlagban 3,4%-os bővüléssel lehet majd számolni. A szektorban tehát óriási potenciál van, miközben azonban a légitársaságok a hatékonyságnövelésre, az ügyfelek magas szintű kiszolgálására, az iparági előírások maximális betartására és a fenntarthatósági szempontokra koncentrálnak, számos aktuális környezeti kihívásnak is meg kell felelniük, elég a szélsőséges időjárásra vagy a súlyos szakemberhiányra gondolni.
Ebben a helyzetben egyre több fejlesztés támaszkodik a mesterséges intelligenciára és a gépi tanulásra, mégpedig a mindennapi üzemeltetés során összegyűlő óriási mennyiségű adat felhasználásával.
Az AI egyik legfontosabb előnye a hatékonyság növelése. Az AI-algoritmusok képesek elemezni a repülési útvonalakat, az időjárási viszonyokat, a repülőgépek teljesítményét és az utasforgalmat, és ennek alapján optimalizálni az üzemanyag-fogyasztást. Ez nemcsak költségmegtakarítást eredményez, hanem hozzájárul a környezetvédelmi célok eléréséhez is.
Az mesterséges intelligencia a légiirányításban is jelentős szerepet játszik. A megerősítéses tanuláson alapuló AI-modellek képesek forgatókönyveket készíteni a rendelkezésre álló adatokból, és javaslatokat tenni a légiirányítóknak. Ezáltal tehermentesítik a humán erőforrást, és segítenek a hatékonyabb döntéshozatalban.
Az AI-alapú képfelismerés lehetővé teszi a kapunál vagy a kiszolgáló pultnál felmerülő problémák gyorsabb azonosítását, ami csökkenti a járatkésések számát és javítja a szolgáltatás minőségét.
Az utasok számára az AI személyre szabott élményeket kínál. Az ügyfélszolgálati chatbotok, a digitális becsekkolás, az egyénre szabott utazási ajánlatok mind hozzájárulnak a kényelmesebb és élvezetesebb utazáshoz.
A mesterséges intelligencia térnyerése a légiközlekedésben azonban számos kihívást is tartogat. A szabályozási környezet összetett, és az etikus AI-irányelvek betartása kiemelten fontos. Ennek ellenére a jövőben az AI várhatóan még nagyobb szerepet fog játszani a légiközlekedésben. Az olyan területeken, mint az ütemezés optimalizálása, a prediktív karbantartás vagy az élelmiszer-pazarlás csökkentése, a mesterséges intelligencia további lehetőségeket kínál a hatékonyság növelésére és a fenntarthatósági célok elérésére.