Elment az áram, megbénult a teljes IT rendszer, gépek maradtak a magasban, utasok százezrei ragadtak a földön a Heathwrow reptéren kitört tűzvész miatt.
A londoni Heathrow repülőtér csütörtök éjjeli teljes áramszünete és a pénteki működésleállás hatalmas fennakadásokat okozott az európai légiforgalomban. Az esemény hátterében egy tűzeset áll, amely a repülőtér kulcsfontosságú elektromos alállomásánál keletkezett. Az incidens vizsgálata jelenleg is folyamatban van, miközben egyre több kérdés merül fel: vajon baleset történt, vagy esetleg szabotázs okozta a kiesést?
A tűzeset körülményei
A tűz csütörtök éjjel 23:23 körül lobbant fel az elektromos alállomáson. Szemtanúk „fényes fehér villanást” észleltek, majd egyesek szerint „hatalmas robbanások” is hallhatók voltak, amelyek megremegtették a környező házakat. A tűz gyorsan terjedt, amit a rendszerben használt 25 ezer liter hűtőolaj is táplálhatott. A lángokat tíz tűzoltóautó és hetven tűzoltó igyekezett megfékezni.
A Heathrow repülőtér tartalékrendszere ugyanakkor nem tudta azonnal átvenni az energiaellátást, ami teljes áramszünethez vezetett a reptéren. Ez 1351 járatot érintett, köztük 120-at, amelyek már a levegőben voltak, amikor a leállás bekövetkezett. A késések, átíirányítások és járatlemondások miatt 290 ezer utas utazása borult fel, a British Airways pedig 670 járatát volt kénytelen törölni.
Vizsgálati irányok és szabotázsgyanú
Bár a hivatalos források kezdetben azt állították, hogy nincs bizonyíték szándékos rongálásra, a vizsgálatba időközben bekapcsolódott a Metropolitan Police terrorellenes parancsnoksága is. A rendőrség szóvivője szerint ez azért történt, mert a Heathrow repülőtér „kritikus nemzeti infrastruktúra”, és a terrorelhárítók rendelkeznek a legjobb eszközökkel az ilyen helyzetek vizsgálatára.
Robin Preece, a Manchesteri Egyetem szakértője kiemelte, hogy egy modern elektromos alállomás ilyen mértékű meghibásai rendkívül ritkák. A rendszer folyamatosan ellenőrzött, és ha bármilyen elhasználódást jelezne, azt időben orvosolnák. Zheng Lei, a Swinburne Egyetem repülésügyi tanszékvezetője is „nagyon szokatlannak” nevezte a tüzet, de találgatásokba nem akart bocsátkozni.
Kérdések, amelyek válaszra várnak
A Heathrow leállása világszerte hatalmas káoszt okozott, és a károk költségei a becslések szerint 20-30 millió font közé tehetők. Az incidens nemcsak az utasok és a légitársaságok, hanem a brit gazdaság számára is jelentős vesztességet jelent, hiszen Heathrow a brit kereskedelem 40%-áért felel.
A legfontosabb kérdések azonban továbbra is nyitottak: Hogyan keletkezett a tűz? Miért nem működtek megfelelően a tartalékrendszerek? Lehetett-e szabotázs? A hatóságok várhatóan a következő hetekben adnak részletesebb választ ezekre a kérdésekre.