A Tesla Cybertruckokat nem tudják eladni, és nem is veszik őket vissza.
A világ egyik legismertebb elektromosautó-gyártója, a Tesla 2025-ben eddig nem a sikereiről híresült el. Bár a tavalyi évben a Tesla Model Y lett a világ legkeresettebb új autója, az idei év nehézségekkel indult a vállalat számára. A cég vezérigazgatójának, Elon Musknak a vitatott kijelentései és politikai kapcsolatai világszerte tiltakozásokhoz és bojkottokhoz vezettek, melyek komoly károkat okoznak a márka imázsában.
A legújabb válság a vállalat legújabb zászlóshajó-modelljét, a Cybertruckot érinti. Bár a Tesla korábban több mint egymillió előrendelést jelentett be a futurisztikus pickupra, jelenleg körülbelül 2400 legyártott, de eladatlan Cybertruck halmozódott fel a készletekben – mintegy 200 millió dollár értékben. Az igazi meglepetés pedig: a Tesla állítólag nem hajlandó elfogadni saját járművét csereautóként.
A jövő autója, ami már a jelenben sem kell?
Annak ellenére, hogy a Cybertruck forradalmi dizájnjával és rozsdamentes acél karosszériájával úttörőnek számított a pickup kategóriában, az eladási adatok mást mutatnak. A tavaly szeptemberi csúcspontot jelentő 5308 darabos havi eladás óta a számok jelentősen visszaestek. A közelmúltbeli visszahívás szinte minden eddig értékesített modellt érintett, a Tesla pedig mindössze 46 000 darabot szállított le eddig.
A kereslet hiánya mellett Musk politikai szövetségei – köztük Donald Trumppal való kapcsolata és a DOGE (Department of Government Efficiency) támogatása – is rontották a márka megítélését. A DOGE sok amerikai számára fontos közszolgáltatásokat szüntetett meg, ami újabb lökést adott a Tesla-ellenes mozgalmaknak.
Csapdába estek a tulajdonosok
Az Electrek szerint egyre több Cybertruck-tulajdonos próbál megszabadulni járművétől – akár egy új Tesla modellre cserélve, akár egyszerűen eladva –, ám hiába. A Tesla jelenleg nem fogadja el saját modelljét csereautóként, és más használt autókereskedők is bizalmatlanok: alacsony árajánlatokat tesznek, vagy elzárkóznak a vásárlástól.
A használt Cybertruck ára éves szinten 55%-kal, az elmúlt három hónapban 13%-kal, míg az utóbbi egy hónapban további 6%-kal csökkent. Egyes tulajdonosok már jogi útra terelik az ügyet, a citromtörvény alapján próbálva kényszeríteni a vállalatot a jármű visszavételére.
A jövő bizonytalan
A Tesla előtt álló kihívások nem kizárólag a Cybertruckot érintik. A „Tesla Takedown” néven futó nemzetközi tiltakozási hullám már több mint 250 városban zajlik, és egyre nagyobb tömegeket mozgat meg. A politikai klímát tovább fűti Donald Trump elnök új gazdasági tarifapolitikája, ami szintén nem kedvez a Tesla részvényárfolyamának.
Bár a Cybertruck eredetileg a pickupok világát hivatott megreformálni, jelenleg inkább szimbólumává vált annak, hogyan sodródhat bajba még a legerősebb márka is, ha elveszíti a vásárlói bizalmát. A kérdés most már csak az: van-e visszaút?