A MUJI nevű japán életmód márka és a finn Sensible 4 vállalat, olyan önvezető flotta építésébe fogott, amely bármilyen időjárási körülmények között képes működni.
Igyekeznek mindenre felkészülni
Az együttműködés értelmében a MUJI a járművek kialakításért és a felhasználói élményért felel, míg a finnek az autonóm vezetési technológiát biztosítják. Utóbbi számára kihívást jelent, hogy a buszoknak szélsőséges (nagy hideg, havazás, köd) időjárási körülmények között is teljesíteniük kell. Sajnos a rendszerről egyelőre semmit konkrétumot nem árultak el a fejlesztők. Egyelőre annyit tudni, hogy a buszok bonyolult algoritmusok, mesterséges intelligencia és érzékelők segítségével tájékozódnak, s vesznek részt a forgalomban.
„A járműveket úgy fejlesztjük, hogy azok a mindennapi közlekedési szolgáltatás részévé válhassanak” – jelentette ki Harri Santamala, a Sensible 4 vezérigazgatója. „Meggyőződésünk, hogy az autonóm járművek addig nem válhatnak mainstreamekké, amíg a technológia nincs felkészítve minden éghajlatra.”
Egy ún. Gatcha Bus egyébként tizenegy férőhelyes, minimalista belső térrel rendelkező jármű. A buszok magasított alvázra kerülnek, hogy könnyebben tudjanak közlekedni a hóban, vagy síkosabb utakon. Az utastér két végére a karosszéria formáját követő padok kerültek, míg középen lehajtható ülések kaptak helyet. A járművekre LED fényforrások kerülnek, amik az utasokat, járókelőket és a forgalomban résztvevőket látják el információval.
A Gatcha Bus bemutatója jövő év márciusában lesz, majd három finn városban (Espoo, Vantaa és Hämeenlinna) megkezdik a tartós teszteket.