Az ALIAS kisgépeken tanult, aztán szépen „beült” a szimulátorba, és leszállt a 737-essel.
Sokszor felmerül a kérdés, hogy vészhelyzetben vajon egy átlagos utas az irányítástól érkező információk alapján le tudna-e szállni egy repülőgéppel. És itt most nem egy Cessnára gondolunk, hanem valami nagyobbra. Több nagygépes pilóta szerint leginkább azért nem menne a dolog, mert már az nehézségbe ütközne, hogy bárhol találjanak olyan embert, aki a botcsinálta pilóta anyanyelvén elmondaná, mit kell tenni éppen. Nem is beszélve arról, ami a repülés legnehezebb rutinfeladata, a leszállás. Innen jutunk el több lépéssel oda, ami a DARPA által fejlesztett ALIAS ( Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) nevű robot. Valójában nem több, mint egy kar, viszont annyira sokrétű mozgásokra képes, hogy a gázkartól kezdve a fékszárnyakig, trimmig, bármit tud kezelni.
https://www.instagram.com/p/B-cuTJpAT4m/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
A DARPA egyértelműen hangsúlyozta, hogy az ALIAS projekt célja nem a pilóták leváltása, hanem a rájuk nehezedő terhek csökkentése. Erről egyébként érdemes lenne az első tiszteket is megkérdezni, hiszen a robotkar az ő székük helyén van. Ugyanakkor a későbbiekben elképzelhető, hogy a kar nem lesz fizikailag jelen, hanem másféle formában segíti a kapitány munkáját. Azt pedig a cikk végén érdemes hozzátenni, hogy míg egy Cessnával valóban elbírt az ALIAS, a 737-est szimulátorban tudta a földre irányítani úgy, hogy a gép egyben maradt.
Címkép: New Atlas