A Samsung egyik legfrissebb kutatása szerint az okostévé továbbra is közösségépítő erővel bír, a korlátozások enyhítése után is sokan osztják meg a képernyőjüket a szeretteikkel, ezúttal már személyesen is.
A koronavírus-járvány az élet szinte minden területére kihatással volt, legyen szó munkáról, barátokról vagy épp szórakozásról. A Samsung nyáron végzett kutatása alapján a közösségi élet és a kapcsolattartás jelentős változáson ment keresztül az elmúlt másfél évben, a digitalizálódó társas kapcsolatok építéséhez pedig, ahogy ez már tavaly is látszott, az okoseszközök is hozzájárulhatnak.
Már a vállalat 2020-as kutatásából is kiderült, hogy a megkérdezettek 21 százaléka szerint az okostelevíziók segíthetik a kapcsolatok megtartását, és már a karanténidőszak kezdetén is számos különböző módon használták ki a készülékekben rejlő lehetőségeket. Összesen a válaszadók 20 százaléka használta sportolás vagy tanulás közben, 4 százalék munkára, 5 százalék intézte a tévéjén a hívásokat és az emberek több mint fele tájékozódott a TV segítségével.
A legújabb eredmények szerint az okostévé az enyhítések után is kiemelt szerepet tölt be a mindennapokban. A magyarok több mint fele (51%) néz inkább társaságban filmeket, de az esti showműsorok, talkshow-k, tehetségkutatók vagy valóságshow-k is társas elfoglaltságot jelenthetnek. Akadnak olyan műsorok, amelyeket bizonyos korcsoportok szinte kizárólag társaságban néznek, ilyenek a 18 és 24 év közötti fiatalok számára a hír- és kvízműsorok, amelyeket több mint 80 százalékuk csak a családjával vagy barátaival kapcsol be. A sportműsorok ugyanakkor a kivételek közé tartoznak, még a férfiak nagyobb része is (58%) egyedül szereti nézni ezeket.
Ami a kapcsolattartást illeti, a megkérdezettek 34 százaléka hetente többször is indít videóhívásokat a családjával vagy barátaival, a 18 és 34 év közötti generáció átlagosan 70 százaléka pedig a közösségi oldalak lehetőségeit is legalább ilyen gyakran használja. Ezek a beszélgetések már jellemzően okostelefonon zajlanak (72%) de vannak, akik a hívásokat is az okostelevíziók nagyobb képernyőjén indítják.
A nyitottság és a különböző megoldások használata láthatóan növekedett, a fiatalok (18 és 24 év között) körében, 40 százalékkal gyakrabban használt videóhívások mellett a megkérdezettek közel negyede használja többet a chat alkalmazásokat és a különböző társkeresőket, mint a vírushelyzet előtt. Szinte minden online kapcsolattartást segítő megoldást, amit használni kezdtek, megszerettek a felmérés alapján a magyarok, de akad egy kivétel. Az egy nap után törlődő képek és videók küldésére kitalált alkalmazásokat a 18-64 közötti válaszadók háromnegyede ritkán vagy soha nem használja, és 88 százalék szerint nem is valószínű, hogy a közeljövőben ez változna.
A Samsung kutatását az Impetus Research készítette online megkérdezéses adatfelvétellel 2021 júniusában és júliusában. A felmérés 815 fős mintája a 18 és 64 év közötti magyar lakosságra nézve reprezentatív.
[sc name=”facebook” ][/sc]