Az utóbbi évek egyik legnagyobb tiniőrülete a TikTok, de vajon tényleg otthonosan mozognak a gyerekek a virtuális és informatikai világban, vagy csak a közösségi médiára korlátozódik a figyelmük?
A digitális bennszülöttek egyáltalán nem állnak készen a digitális jövőre – derül ki a Logiscool 250 szülő bevonásával készült friss kutatásából. A megkérdezettek között komoly egyetértés van abban, hogy egy kulcsfontosságú kompetenciáról van szó: a szülők 94,4%-a szerint nagyon fontos vagy fontos a digitális írástudás a gyermekük jövője szempontjából. Szinte az összes háztartásban néznek a gyermekek képernyőt napi rendszerességgel, egyes családokban már akár 1 éves kortól, és akár napi 3-4 órát is. Ez összecseng a Logiscool digitális írástudást, programozást oktató országos iskolahálózat korábbi, 3500 diákját bevonó kutatásával, amelyből az is kiderült, hogy az új generáció tagjai egyre fiatalabban, általában már 8-9 éves korukban megkapják az első okostelefonjukat.
Ezek alapján okkal gondolhatunk arra, hogy a gyerekek életének már korán szerves részét képezi a digitális világ, ez pedig segítheti a digitális írástudás elsajátítását. A kutatás néhány további eredményét is figyelembe véve azonban jelentősen árnyaltabb lesz az összkép.
A szülők válaszai alapján a gyerekek elsősorban játékra (83,2%) és videónézésre (74%), valamivel ritkábban tanulásra (63,6%) vagy kapcsolattartásra (40,4%) használják a digitális eszközöket. Ezzel szemben a tényleges alkotás a digitális térben rendkívül ritka. A tartalomelőállítás (pl.: képszerkesztés, írás, prezentációk, videóvágás) a mai fiataloknak csak egy tizedére, míg a digitális világ alapjának tekintett programozás mindössze 2,4%-ukra jellemző.
A szülők 95,2%-a úgy nyilatkozott, hogy gyermekeik felkészültsége nem megfelelő az informatikai területen és kiegészítő oktatásra lenne szükségük. A digitális írástudás 3 pillérét jelentő internetes információkutatás, a digitális tartalomelőállítás, valamint az online kommunikáció és internetbiztonság területén is felismerhető ez a hátrány. Ugyanezt támasztja alá ráadásul egy 2021-ben publikált nemzetközi elemzés is, amely arra jutott, hogy bár az alfa generáció bizonyos készségeket valóban magas szinten elsajátított (például a TikTok használatát vagy akár a gyerekek védelmét szolgáló beállítások kijátszását), addig a hatékony Google-keresés vagy az internetes zaklatás felismerése már komoly gondot jelent nekik.
A magyar szülők többsége úgy érzi, hogy az iskolai informatikaóráknál mélyebb tudásra van szükség.
[sc name=”facebook” ][/sc]