God of War Ragnarök

Pár évet várnunk kellett, hogy ismét Kratos (és Atreus) bőrébe bújhassunk, de végre eljött a pillanat. Megjött a God Of War Ragnarök a Playstation 5-ösünkre. A kérdés csak az, hogy megérte-e várni az új részre, vagy mint oly sok esetben a folytatás csalódást okoz. De mielőtt fejest ugranánk – szinte teljesen spoiler mentesen – a Ragnarök világába, gyorsan tekintsünk vissza az előző részre.

A történet ott ért véget, hogy Kratos és Atreus, aka Loki, aka Boy szétszórták Atreus anyjának hamvait Jötunheim legmagasabb pontján, ahol megtudták, hogy Faye valójában egy óriás volt, illetve, hogy az óriások előre látták kettejük kalandjait, jóslataikat pedig megörökítették a falakra rajzolt platformer játék stílusában. Márpedig kalandokból bőven volt részük.

God of War Ragnarök
Az isteni család újra végighenteli a világot!

Végigjárták szinte mind a kilenc világot, megküzdöttek Thor két fiával (Módival és Magnival), összebarátkoztak Freyaval, illetve Kratos egy képzett kiropraktor technikájával elmúlasztotta Baldur nemlétező nyakfájását, ami – lévén, hogy Baldur édesanyja – felszította Freya haragját, aki bosszút esküdött. De ha ezek közül bármelyik újdonságként hatott, akkor nagyon irigyek vagyunk, mert két teljes God of War rész vár rád.

Cudar egy tél

A sztorit ott csípjük fel, hogy Atreus már tinédzser, aki a strandok és bulik helyett edzéssel, vadászattal tölti idejét a Fimbulwinter idején, amely a világvégét megelőző hosszú telet jelenti. Közben persze próbálnak kitérni Freya támadásai elől, aki még mindig mérges fia, Baldur miatt.
Itt volt egy kis deja vünk, mert a játék szinte egy az egyben úgy indul, mint az előző rész: személyes tragédia, északi isten látogatása, harc, majd indulnak a kalandozások. De ez legalább hamar visszarántott bennünket a világba, úgy éreztük mintha csak tegnap lett volna, amikor letettük az akkor még PS4 Pro kontrollerét és napokig vártuk, hogy a karakterek által hagyott űrt valami más töltse be.

God of War Ragnarök

Gyorsan kiderül, hogy minden jel arra mutat, hogy száguldunk a Ragnarök felé és innentől nehéz spoilermentesen írni a játékról. A God of War számunkra azért került fel a valaha volt 10 legjobb játék közé, mert rendkívül jól felépített világ, kiváló karakterek és izgalmas történetvezetés szippantotta be az embert, gyakorlatilag az első játékkal töltött óra után. A harcrendszer csak hab volt a tortán és napok után is ugyanolyan gyermeki örömmel hajigáltuk a Leviathan fejszét a ránk rontó ellenfelekbe, mint a legelső alkalommal.

A Ragnarök számára ez egyrészt azt jelentette, hogy magasra került a léc, amit meg kell ugrani, másrészt viszont már megismertük a világot és a karaktereket, így nem volt szükség a bemutatásukra, illetve hogy valamilyen kapcsolatot építsünk ki velük.

De persze az új rész is bővelkedik új, izgalmas szereplőkben, akik kellően ki vannak dolgozva ahhoz, hogy valóban hús-vér karaktereknek érződjenek és rendkívüli precizitással kerülnek bele a történet folyásába, ami rengeteg rétegből tevődik össze. Ott van például Kratos és Atreus apa-fiú viszonya, Kratos saját belső küzdelme, hogy mivel tesz jót fiának, ha hadvezérként, a háború isteneként cselekszik, vagy ha apaként. De említhetnénk Odint is, aki istenként keresi a választ az élet nagy kérdéseire és értelemszerűen a vallás és az istenekben való hit nem tűnik járható útnak.

God of War Ragnarök
Mondjuk a félszemű mókusnak nincs párja.

A játék mindemellett úgy helyezi fókuszba a döntések fontosságát és a döntések következményeit, hogy maga a történet szinte teljesen lineáris. Megvan a lehetőségünk, hogy kalandozzunk azokon a világokon, amelyet már sikerült megnyitnunk, ami az open-world érzetét kelti, de valójában mindvégig egy jól vezetett szálon követjük az előttünk kijelölt utat. Bár nagyon szeretnénk még belemenni itt a részletekbe, a játékélményt viszont senkinek nem szeretnénk elrontani.

Külön kiemelnénk, hogy rengeteg jól elhelyezett, apró poén kapott helyet a játékban, amik szintén a jól kidolgozott karaktereknek köszönhetően ülnek és amelyek miatt ismét csak érdemes végighallgatni a párbeszédeket, szóval vegyük el a kezeket az X gombról!

Mi változott?

A harcrendszer nagyjából ugyanaz, mint amit már megszokhattunk. Két fegyverrel kezdünk, a Leviathán fejszével, valamint a Káosz pengéivel. Mivel az elmúlt időszakban kevesebb isten állta az útjukat, Kratos technikája kicsit megkopott, így újra nulláról kell felépítenünk a skill treet. Bár ennek fényében nem vagyok benne biztos, hogy az Atreusszal közös edzések elérik a céljukat.

God of War Ragnarök

Szerencsére azonban hajtottak végre apró módosításokat, amik szerintünk jól működnek. Például ha elégszer használunk egy-egy megtanult technikát, akkor azt upgradelhetjük valamilyen kis extrával, például nagyobb védelem, miközben használjuk, vagy nagyobb sebzés, esetleg stun.
A másik újdonság az amulettek, amelyekből egyre többet használhatunk, viszont ahhoz, hogy kifejtsék jótékony hatásukat meg kell felelnünk bizonyos követelményeknek, például megfelelő Vitality, Cooldown, vagy Defense.

**Spoiler** egy új fegyverre is szert teszünk a játék során, a Draupnir lándzsa, amit eleinte nehezen szoktunk meg, de aztán egész jól belejöttünk a használatába és szerintünk méltó helye lett a down gombon.
Az új fegyver mellett újdonság – bár a játék mechanikai szempontból nincs lényeges különbség – hogy nem csak Kratost, hanem Atreust is irányíthatjuk majd a saját kalandjain, ahol szinte mindig kapunk valakit segítségül magunk mellé.

Kratos sem mindenható

Persze szaladtunk bele néhány bosszantó dologba, de még tovább jutást akadályozó bugba is. De azt hiszem ilyen téren a Cyberpunk 2077 magasra tette az ingerküszöbünket, szóval legtöbbjüket elintéztük egy vállrándítással.
Volt például, hogy a szánnal való száguldozás közben egy kanyarban Kratos egy méterrel a szán mellett haladt, míg egyenesbe nem jöttünk. Vagy egy álomban Faye mozgása Batman vagy a bádogember táncmozdulatait idézte.
Ami már ennél egy fokkal bosszantóbb volt, hogy egy esetben 40 percig próbáltunk megoldani egy egyszerű feladványt, és a végén már azzal nyugtattuk magunkat, hogy ez biztosan egy bug, másnap kiderült, hogy valóban az volt. Brok (aki ugye testvérével Sindrivel arról híresek, hogy bárhol fel tudnak bukkanni) egyszerűen eltűnt mellőlünk a küldetés során és mi ott álltunk két gejzírrel és egy olyan lifttel, amit csak akkor tudtunk működtetni, ha olyan messze voltunk tőle, mint ide a következő God of War rész.

God of War Ragnarök
Azért ennyi idősen szeretnénk mi is így kinézni.

De futottunk bele olyanba is, hogy Helheim-i kalandjaink végeztével sikerült tennünk még egy kört a pályán és eljutni egy olyan pontra, ahonnan nem lehetett kimászni.

Teljesítmény

A játékot egy Playstation 5-n teszteltük, ahol értelemszerűen jól futott. Igazán élvezhetően azonban inkább Performance módban futott. Ha átállítottuk Graphics-ra, akkor számunkra már zavaróan lecsökkent a framerate.
Illetve tettünk egy gyors kísérletet PS4 Pro-n is, ahol a Performance mód elég jól teljesített. Érezhető volt a különbség PS5-höz képest mind grafikailag, mind pedig a teljesítményben, de ez valószínűleg csak akkor tűnik fel, ha egymás után próbáljuk ki őket, így nyugodtan merjük ajánlani azoknak is, akik még nem szerezték be a next-gen konzolt.

God of War Ragnarök

Összességében a Plastation-exkluzív Ragnarök szerintünk simán megugrotta a 2018-as rész által felállított elvárásokat és előkelő helyet foglal el kedvenc játékaink között. Bár önállóan is megállja a helyét, teljes egészet csak az előző résszel együtt alkot.

Minket az God of War elsősorban a történetvezetés és a karakterek miatt ragadt magával, amiben a Ragnarök is nagyon erős, az újítások a játék harcrendszerében, fegyverekben illetve a fejlődésben pedig pont megfeleltek, hogy kis extra izgalmakkal, érdekességekkel egészítsék ki a már jól ismert mozdulatokat és buildeket.

De a platina trófea még messze van, szóval megyünk is vissza a kanapéra.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Teszt áttekintő
Látvány
Grafika
Játékmenet
god-of-war-ragnarok-ujabb-csodas-utazas-a-skandinav-mitologiabanA God of War Ragnarök egy remekül eltalált játék, amelyet pont olyan nehéz szívvel tettünk le, mint az előző részt és azóta is naponta figyeljük a híreket, hogy mikor jelentik be a következő részt.