Egy stanfordi kutatócsoport olyan módszert dolgozott ki, amely felismeri a mesterséges intelligencia által írt szövegeket, melyek egyre komolyabb kihívásokat jelentenek többek között a felsőoktatásban is.
A mesterséges intelligenciára épülő nagy nyelvi modellek egyre inkább a mindennapjaink részéivé válnak, már-már emberszintű szövegek megalkotására képesek, sőt a Google chatbotja még arra is képes volt, hogy elhitesse a fejlesztőjével: öntudatra ébredt. A mesterséges intelligencia már a felsőoktatási intézmények falai közé is beszivárgott, komoly aggodalmat váltva ki az oktatói közösségben, akik változtatásokat kényszerülnek végrehajtani abban, ahogyan az oktatás hagyományosan folyik immár hosszú éve.
Az OpenAI által kifejlesztett chatbot, a ChatGPT például olyan szövegeket képes alkotni, amelyek nem csupán a laikusokat képesek megtéveszteni. „Jó osztályzatot adtam volna erre” – mondta a The Guardiannek Dan Gillmor, az Arizonai Állami Egyetem újságírás professzora, aki arra kérte a ChatGPT-t, hogy végezzen el egy feladatot, amelyet a tanítványainak szokott kiadni.

Érhető hát, ha a felsőoktatásban is megkongatták a vészharangot, és olyan módszerek után kezdtek kutatni, amelyekkel kiszűrhetővé válnak a mesterséges intelligencia által fogalmazott írások. A DetectGPT nevű új módszer állítólag képes észlelni a géppel írt szöveget anélkül, hogy ismerné a létrehozásához használt mesterséges intelligenciát. A program érdekessége, hogy nem támaszkodik a mesterséges intelligencia betanítására vagy nagy adatkészletek összegyűjtésére a szövegek összehasonlításához, hanem felismeri a gépi írás tipikus jellemzőit az ún. zero-shot tanulás módszer segítségével.
A stanfordi csapat mesterséges intelligencia által írt cikkeken tesztelte a módszert, amelynek végül messze sikerült felülmúlnia a várakozásokat. A probléma méretét egyébként jól jelzi az is, hogy a világ egyik legismertebb technológiai oldala, a CNET mesterséges intelligencia által írt cikkeket tett közzé az oldalán úgy, hogy az hónapokon keresztül senkinek nem tűnt fel.
[sc name=”facebook” ][/sc]