Földbe állt a NASA elektromos repülő projektje

A NASA többek között a biztonságra hivatkozva döntött úgy, hogy jobb, ha kísérleti elektromos repülőgépe inkább sosem száll fel.

Az X-57-es program anélkül zárul le, hogy az elektromos repülőgép valaha is felemelkedne az égbe. Az ügynökség korábban azt remélte, hogy valamikor idén lesz az első felszállása, de nem így lesz. Bár az eredeti tervek szerint a kutatórepülőgép végül több mint egy tucat légcsavarral rendelkezett volna, a NASA ezeket a terveket is visszavonta, és a gépet az úgynevezett Modification 2 formájában kívánta repülni. A Mod 2 két légcsavaros, a klasszikus elhelyezéssel, tehát szárnyanként egy. A mai hír viszont azt jelenti, hogy a Mod 2 sem fogja megismerni a repülés élményét. A döntés mögött a biztonság és az idő áll. Az űrügynökség szerint ugyanis a közelmúltban felfedeztek egy olyan lehetséges hibamódot a hajtóműrendszerben, amelyről megállapítottuk, hogy a földi tesztek során elfogadhatatlan kockázatot jelentene a pilóta és a földi személyzet biztonságára nézve”.

elektromos
Az X-57, 2021-ben. Kép: NASA

Bradley Flick, a NASA kaliforniai Armstrong Repüléskutató Központjának igazgatója szerint ennek a hibának az elhárítása jóval túlmutatna a projekt tervezett befejezésén, és az idei pénzügyi év végén, ezért a program lefújása mellett döntöttek. Hozzá kell tenni, az X-57-nek eddig sem volt könnyű dolga mivel, korábban is akadtak kihívások. Például az elektromos inverterekben lévő tranzisztormodulok folyamatosan meghibásodtak és „felrobbantak” a tesztek során, mondta Sean Clark, a projekt vezető kutatója a Popular Science-nek januárban. Ezt azonban állítólag sikerült megoldani. Clark szerint a mostani – végleges elvetés – döntés azt követően született, hogy rájöttek, repülés közben a motorok olyan mértékű meghibásodása következhet be, amelyek a földön jelenleg még nem látszanak. Bár tudják, hogy mi lenne a megoldás, annak működőképességét már nem fogják igazolni. Flick pedig elmondta, nem jó érzés, hogy nem mennek repülni, de nem szabad elfelejteni azokat a változásokat hozó tanulságokat, amelyeket ez a projektcsoport az iparág számára nyújtott.

 

 

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Picture of RG

RG

RG is hírező, és emellett nagy szenvedélye a repülés. Ikarosznál egy szinttel jobban nyomja, ugyanis szintén motor nélkül próbálkozik. Vitorlázórepülő. Szóval, ha szimulátorokról, vagy repülős appokról olvastok, azt szinte biztos, hogy RG írta.

Ezeket olvastad már?