Megmutatjuk, hogy mire kell figyelni, hogy a legjobb legyen a végeredmény, ha valaki filmet, nagyszabású sorozatot nézne a televízióján.
A jobb, mai modern tévéknél a gyártók rengeteg szabadságot adnak a felhasználóknak a kép beállításával kapcsolatban. Számos módosítható paraméter mellett ott vannak még a különféle képjavító-képmódosító funkciók is, amelyek szintén alapvetően befolyásolhatják a végeredményt.
Mindez persze nem véletlen: Szükség van ezekre, hiszen a különféle típusú műsorfajtákhoz eltérő képi világ passzol. Ezzel sokan nincsenek is nagyon tisztában, vagy egyszerűen nem foglalkoznak vele, pedig erre érdemes odafigyelni. A megfelelő látványvilág ugyanis sokat dobhat az élményen. Emellett az is tény, hogy számos olyan felhasználó van, aki nem is tudja, hogy mit kellene tennie ahhoz, hogy elérje az ideális eredményt. Ezt ugyanis nem tanítják az iskolában, pedig lenne haszna.
TV beállítás – cél az ideális végeredmény
De azért vagyunk mi, hogy segítsünk! Most azt fogjuk bemutatni, hogy a filmezéshez hogyan el beállítani egy tévét, mire érdemes figyelni és mely opciókat lehet figyelmen kívül hagyni. Ezek a tanácsok természetesen akkor is jól jöhetnek, ha valaki más megjelenítőt, például monitort vagy projektort használna.

A cikk elkészítéséhez a Samsungtól kértünk kölcsön egy felső kategóriás, remek képminőséget produkáló, számos fejlett képmódosító technológiát tartalmazó, sok lehetőséget kínáló Neo QLED televíziót. Egészen pontosan egy 65 hüvelykes, QN85D típusú készüléket.
Kontraszt
A filmekhez, jobb sorozatokhoz nem passzol a túlságosan túlhúzott kontrasztú látványvilág, ellentétben a játékokkal és animációs alkotásokkal. A kontrasztot emiatt nem fontos a maximumra álltani, a 85 százalék körüli érték pont megfelelő lesz.

És pont emiatt érdemes ki is kapcsolni a kontrasztjavítás (Dinamikus Kontraszt, Contrast Enhancer, Dinamikus javítás stb. néven hívhatják az egyes modellekben) funkciót. Ennek hatására ugyan mesterségesen megnő a világos és sötét tartalmak közötti különbség, azonban cserébe a finom részletek egyszerűen eltűnhetnek.
Fényerő
A fényerőt mindig érdemes a szoba aktuális fényviszonyaihoz igazítani. Vannak olyan televíziók, amelyek egy beépített szenzor révén képesek ezt automatikusan megtenni. Viszont a tapasztalataink szerint ezt jobb, ha a felhasználó a saját kezébe veszi.
Itt kell megemlíteni, hogy filmezésnél nagyon jól beválhatnak az olyan, nagy maximális fényerőt kínáló készülékek, mint például a Samsung QN85D. Ezeknél ugyanis a nagy dinamikatartományú anyagok rendkívül látványosan jelenhetnek meg annak köszönhetően, hogy a fényerő, rövid időre drasztikusan megnőhet, ha az éppen futó tartalom ezt indokolja.
Színhőmérséklet
A filmekhez az úgynevezett meleg színhőmérséklet passzol, ellentétben a játékokkal vagy sportközvetítésekkel. Ennél a vörös színkomponens van túlsúlyban, a képi világ kicsit barnás-sárgás lesz. Ezt lehet manuálisan is állítgatni igen apró lépésenként, de a legtöbb televízióban megtalálható 3-5 nagyobb lépcső is.

Ha valaki nem grafikai munkára akarja használni a terméket, akkor már ezek is bőven megteszik. A lényeg, hogy a filmezéshez érdemes a Meleg 1 vagy Meleg 2 (Warm 1 – Warm 2) opciót kiválasztani.
Zajcsökkentés
Gyatra minőségű online streaming anyagoknál vagy médiaboxból érkező tv adásoknál bele lehet futni zajosodásba. Ma már szinte minden tv rendelkezik zajcsökkentés funkcióval, és az olyan jobb modelleknél, mint a Samsung QN85D, ez egészen hatékonyan működik, és segít orvosolni a problémát. Viszont, ha nincs rá szükség, akkor ki kell kapcsolni, mert a hatására picit elmosódottabb lesz a végeredmény.
Mozgásjavítás – a szappanopera effekt
Ez az egyik legfontosabb dolog, amire sokan nem figyelnek, pedig nagy mértékben befolyásolhatja a vizuális élményt. A mai modern televíziók mindegyike rendelkezik úgynevezett interpolációs technológiával. A mai Samsung modelleknél ez a Picture Clarity Settings vagy magyarul a Képtisztatsági beállítások menüpont alatt található, de régebben Auto Motion Plus-nak nevezték.

A lényege, hogy a processzor virtuális képkockákat számol ki és illeszt be a valódiak közé, hogy az agyunk még folyamatosabbnak érzékelje a mozgást. Ez a játékoknál, sportközvetítéseknél, YouTube videóknál nagyon hasznos, viszont a filmekre tragikus hatással lehet. Emiatt ugyanis sokszor olyan érzése van az embernek, mintha egy alacsony költségvetésű sorozatot látna, mintha minden úgy nézne ki, mint a Barátok Közt 2004-ben. Ez az úgynevezett szappanopera effekt (nem vicc, tényleg ez a neve!), amely viszont az említett képmódosító eljárás kikapcsolásával megszüntethető.
Gamma
A gamma értéket a filmekhez 2.2-re kell állítani!
Színjavítás
A filmeknél az a jó, ha a látványvilág naturális. Emiatt aztán a mesterséges színjavítást jobb kilőni, hiszen ennek hatására túlszaturáltak, mesterkélten élénkek lesznek a tónusok. Ennek hatására pedig az olyan kritikus tartalmak, mint az emberi bőr, az arany vagy az ég visszaadása kicsit természetellenes lehet.
Ezek voltak a legfontosabb funkciók és paraméterek, amelyekre érdemes figyelni akkor, ha valaki filmet vagy olyan nagy költségvetésű komoly sorozatokat nézne. Mindenképpen megéri erre szánni némi időt, de az is tény, hogy még mindig a jó televízió, tehát például egy ilyen Neo QLED készülék számít a legtöbbet.