A Tesla-balesetek áldozatainak családjai aggódnak Musk befolyása miatt, és attól félnek, hogy el lesznek tussolva az önvezetés miatti halálos karambolok.
A Tesla-balesetekben elhunytak családtagjai arra kérik az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumát, hogy ne törölje el azt a Biden-kormányzat idején bevezetett szabályt, amely előírja, hogy az autógyártóknak jelenteniük kell minden olyan balesetet, amelyben teljesen vagy részben autonóm járművek érintettek. Emellett aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk befolyása a Trump-kormányzatban a cégére vonatkozó ellenőrzések gyengítéséhez vezethet.
A Sean Duffy közlekedési miniszternek írt levélben hét családtag fejezi ki „mély aggodalmát” azzal kapcsolatban, hogy a szövetségi kormány csökkentheti az olyan vezetéstámogató technológiák, mint a Tesla Autopilot, felügyeletét. „Attól tartunk, hogy ez a fontos intézkedés veszélybe kerül a legújabb sajtóértesülések és Elon Musk, a Tesla vezérigazgatójának befolyása miatt, akinek vállalata az Egyesült Államokban a legszélesebb körben használt 2. szintű fejlett vezetéstámogató rendszereket üzemelteti” – áll a levélben, amelyet elsőként a Politico tett közzé.
A félelmeik nem alaptalanok. Az elnöki beiktatás előtt a Reuters arról számolt be, hogy Trump átmeneti csapata azt fontolgatja, eltörli azt az általános utasítást, amelyet Biden alatt vezettek be, és amely előírja az autógyártók és technológiai vállalatok számára, hogy jelentsék az autonóm járműveket, valamint a 2. szintű vezetéstámogató rendszereket érintő baleseteket. A szabály eltörlése jelentős előnyt jelentene a Teslának, amely eddig a legtöbb ilyen típusú balesetet jelentette.
A szabály megtartása érdekében a családtagok Duffy személyes tapasztalatára is hivatkoznak, utalva arra a frontális ütközésre, amely majdnem megölte a feleségét, Rachelt. „Ahogyan az Ön családja is megtapasztalta egy elkerülhető közlekedési baleset életet megváltoztató következményeit, mi is átéltük saját tragédiáinkat – mindezt azért, mert a Tesla autonóm vezetési technológiája megfelelő biztonsági intézkedések nélkül került az utakra” – írják.
Az Autopilot és Full Self-Driving (FSD) rendszerei, amelyeket a 2. szintű technológiák közé sorolnak, és amelyek esetében a sofőröknek figyelniük kell a vezetésre, szintén a szabály hatálya alá tartoznak. A szabály bevezetése óta Musk vállalata több mint 1 800 balesetet jelentett a szövetségi kormánynak. A baleseti adatok elemzése szerint 2024 októberéig a Tesla 45 halálos balesetből 40-et jelentett a NHTSA-nak (Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hatóság).
A családok rámutatnak arra, hogy az adatszolgáltatási kötelezettség fontos szabályozási döntésekhez vezetett, például a 2023 decemberében elrendelt több mint 2 millió jármű visszahívásához, amelyeket Autopilot rendszerrel szereltek fel. Ez a visszahívás azonban nem fizikai javítást, hanem egy szoftverfrissítést jelentett, amelynek célja a sofőrök figyelmetlenségének csökkentése és az autó figyelmeztető rendszereinek javítása volt. A NHTSA szerint ezek a problémák több száz balesethez és több tucat halálesethez vezettek. A hatóság később vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Tesla szoftverfrissítése elegendő volt-e a hiba kijavítására.
A családok arra kérik Duffy-t, hogy tartsa érvényben a szabályt, és biztosítsa, hogy a Tesla Autopilot és Full Self-Driving rendszereit érintő vizsgálatok függetlenek maradjanak a politikai befolyástól. A szenátusi meghallgatásán Duffy-tól megkérdezték a demokrata szenátorok, hogy lehetővé teszi-e a Tesla fejlett vezetési technológiáival kapcsolatos biztonsági vizsgálatok folytatását, tekintve, hogy Musk Trump egyik legnagyobb támogatója és tanácsadója. Duffy erre azt válaszolta: „Elkötelezem magam amellett, hogy hagyom a NHTSA-t végezni a munkáját.”