elektromos robogó

Egyre több elektromos közlekedési eszköz jelenik meg a főváros utcáin – ami természetesen megosztja a budapestieket. A környezetvédelem hívei örülnek, mások viszont nem mindig felhőtlenül boldogok. Ahhoz, hogy gördülékeny legyen az együttélés, és még könnyebben megtalálhassák a helyüket a város életében az új típusú közlekedési eszközök, néhány dolgot mindenkinek érdemes megtanulnia. Ezek közül a legfontosabbakat az egyik elektromos robogó kölcsönző cég, az Ogre & Co vezetője, Tóth-Báló Tamás össze is szedte számunkra.

Egyre népszerűbbek az új közösségi közlekedési eszközök – amivel persze együtt jár a piac átalakulása is: a nehéz és lomha testű járgányok kora leáldozóban, a friss, fürge és városi forgalomban is jól használható eszközök csillaga azonban emelkedőben. De nem csak a modern és kényelmes funkcionalitásaik (applikációk, nagy kapacitású akkumulátorok) miatt szeretik egyre többen az elektromos robogókat (legyen szó kismotorról vagy rollerről), hanem azért is, mert gyakorlatilag bárhova el lehet érni a városban 10 perc alatt. Talán kevesen tudják, de ezekkel az eszközökkel éppen úgy lehet a buszsávban haladni, mint akár –ahogy azt az olasz filmekben annyiszor látjuk– a piros lámpáknál a kocsisor elejére állni.

elektromos robogó

Mit kell azonban tudnunk? 

A Budai vár és a Margitsziget tabu. Gyerekkorunk óta ismerjük a sziget saját közlekedési eszközét (Bringóhintó) – így nem is kell oda több jármű. Az ok prózaian egyszerű: a sziget elsősorban a családi élet színtere, amitől persze még közlekedhetnének arra, de a „békés társadalmi együttélés” jegyében talán mindenkinek jobb, ha ez háborítatlanul így is marad.

Egyik járművel sem hagyhatod el Budapestet. Ez a segédmotoros kerékpárokra, így például az ogremobilokra mindenképp igaz. A hatályos KRESZ szabályok szerint lakott területen kívül láthatósági mellényt kell viselnie a jármű vezetőjének (ami nem része a mellékelt felszerelésnek), valamint pl. autópályára, autóutakra kifejezetten tilos ráhajtani.

Bukósisak nélkül egy centit sem. Az olyan komolyabb szolgáltatók, mint például az Ogre & co, mindent megtesznek – saját és ügyfeleik jól felfogott védelmében – hogy megfelelő biztosításokkal rendelkezzenek, tehát van CASCO is az elektromos robogón. A bukósisak használata pedig kötelező. A közút veszélyes üzem: bármikor történhet nem várt eset, ilyenkor pedig a legjobb, ha testi épségünk is védve van a nem kívánatos behatásokkal szemben.

Ha lemerült, ne akard tölteni. Lemerült alattad az elektromos robogó? Sebaj! Részben arra szolgál az általad fizetett bérleti díj, hogy cserébe a szolgáltatód, akitől bérled a járművet, feltöltve és tisztán tartsa forgalomban azt – ami persze neki is jogos érdeke. Szóval: ha ilyet tapasztalsz, ne aggódj, megcsinálják helyetted a szakemberek.

Az alkohollal szembeni zéró tolerancia rád is vonatkozik! Te döntesz: iszol vagy vezetsz. Az összes szolgáltató azonban egységfrontba tömörül – ahogy a közlekedésben résztvevő más szereplők, vagy éppen „felügyeleti szervek” is – senki sem tolerálja az ittas vezetést.

A járda a gyalogosoké, a biciklisáv pedig a bicikliseké. Az elektromos városi közlekedés egyik hatalmas előnye az autókkal szemben, hogy FUN ezekkel az eszközökkel közlekedni. Mit jelent ez a gyakorlatban? Jó szlalomozni, jó olyan helyeken menni, ahol más járművek nem tudnak. De! Nem nehéz belátni, hogy egy 45 km/h-val száguldó jármű mennyire veszélyes a sokkal lassabban haladókra. Cserébe viszont a buszsávokban haladva (ez szabályos) nagyon gyorsan el lehet jutni úti célunkig. Itt is igaz: csak akkor lehetsz biztonságban, ha mások is biztonságban vannak tőled.

Nem kell órákat a parkoló keresésével tölteni – de a jó illem fontos. Segédmotorral szinte bárhova lehet parkolni a járdán, de néhány szabályt mindenképp tartsunk be: hagyjunk legalább 1,5 méternyi helyet, hogy legyen elegendő mozgástér egy babakocsinak is, ne álljunk az üzletek bejárata elé, vagy képezzünk belőle bármilyen akadályt, mert az nem használ az elektromos robogó megítélésének, pedig szegény jármű erről egyáltalán nem tehet.