Gyermekkorunk kedvenc játékai: Tetris

Új Retro Gaming sorozatunkban olyan régi játékokat veszünk elő (nem feltétlenül megjelenésük sorrendjében), amelyekkel előszeretettel játszottunk még a videójátékok hajnalán. Aki nem mostanában kezdett el játszani, annak minden bizonnyal van valamilyen emléke egy-egy Nintendo, SEGA vagy akár Commodore 64 játékról, amik a – maiakhoz képest – kezdetleges megoldásokkal voltak képesek órákra elfeledtetni velünk, hogy létezik a külvilág. Az egyik ilyen játék pedig számomra pont a Tetris volt.

Talán épp emiatt szerintem a Tetris nem csupán egy játék. A videójáték történelem egy fontos alapköve, melyet az orosz származású Alexey Pajitnov fejlesztett még 1984-ben. Azóta pedig olyan karriert futott be, amelyre bármelyik next-gen konzol játék büszke lehetne.

Tetris
A mellékhelységek sztárjai is voltak 🙂

Szerintem nincs olyan kijelzővel rendelkező elektronikai eszköz, amelyen ne futtatak volna Tetrist az elmúlt években. Ha már Doom is futott ugye a terhességi teszten.

De nézzük magát a Tetris játékot.

Amikor a grafikáról van szó, kicsit nehéz helyzetben vagyok. Bár a neten nagyjából bárhol találsz egy Tetris játékot, ami mind az eredetire építkezik, de sajnos az 1984-ben fejlesztett verziót nem volt alkalmam kipróbálni. Vannak persze lelkes rajongók, akik Linux terminalban emulálják az eredeti játékot, de én nem merészkedtem ilyen messzire.

Azóta persze számos fejlesztés történt, a blokkok színesek lettek, kaptak egy kis 3D effektet, de emlékszem, hogy gyerekkoromban megjelent még a térbeli változata is BlockOut néven.

Aztán 2018-ban megjelent a Tetris Effect, amely már modern grafikai enginet használ, illetve VR támogatást is kapott, ha esetleg valakinek ez hiányzott volna.

Az első Tetris verzió
Az első verzió még nem volt színes.

Mellesleg, mint megtudtam a Tetris effect vagyis Tetris hatás amúgy egy olyan jelenség elnevezése, amikor valaki túl sok időt tölt egy bizonyos tevékenységgel, ami már kihat a gondolkozására, képzeletére és az álmaira is. Tetris játékosok esetében ez például azt is jelentette, hogy a játékosok már a való életben is azt figyelték, hogy a különböző formák, hogyan illeszthetők össze – épületek, dobozok a szupermarketben.

Ami a történetet illeti némileg elmarad a God of War, vagy a Last of Us 2-től, de tekintve, hogy mennyi erőforrást használt az örök klasszikus, ezt elnézhetjük neki.

Itt nincs bevezetés, nem kapunk kontextust. Elindul a játék és kezdődik a küzdelem.

Annak aki valamiért egy kő alatt töltötte az elmúlt 36 évet, a Tetris lényege, hogy egy (a jelenleg érvényben lévő szabályok szerint) 10×40 négyzetből álló pályán (amelyből 10×20-at lát a játékos) folyamatosan újabb blokkot kap a 7 különböző típusból, amelyet megfelelően kell elhelyeznie a pálya alján. Ha kitölt egy sort, akkor azért pontot kap és a sor eltűnik a pályáról, miközben a pontszámunk növekedésével a játék sebessége is egyre gyorsul. A cél, hogy minél több sort tudjunk eltüntetni és ezáltal sok ponttal zárjuk a pályát.

Összességében elmondhatjuk, hogy:

„…a sikereid köddé válnak. A hibák felhalmozódnak. Pont, mint az életben.”

Ha nem visszük túlzásba a játékot, akkor a Tetrisnek pozitív kognitív hatásai is lehetnek, melyet Dr. Richard Haier mutatott ki egy kutatásában. Azoknál a játékosok, akik napi 30 percet játszottak három hónapon keresztül, hatékonyabb agyi aktivitást figyeltek meg olyan területeken, mint például a kritikus gondolkodás, érvelés vagy információ feldolgozás.

Tetris Arcade Machine
Még játéktermi verzió is volt belőle. Egymás ellen is nyomhattuk 🙂

Mit is mondhatnánk erre? Mindenki porolja le a Tetris kézi konzolt, szerezzen be két darab AA elemet (lehetőleg tölthetőt) és cél a napi 30 perc. Gondolom.

[sc name=”facebook” ]

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Picture of Ford

Ford

24 éve foglalkozik tech-újságírással a kedvenc területe az audió-videó, az okosotthon és a mobiltechnológia.

Ezeket olvastad már?