13kB nem sok. Egy új iPhone SE például minimum 64gb tárhellyel vásárolható meg, ami nagyjából 5 milliószor nagyobb. Az ember azt gondolná, hogy nem sok dolog férhet ebbe bele. Vannak mégis olyan fejlesztők, akik évről évre képesek komplett játékokat írni JavaScriptben, amelyek nem haladhatják meg 13.312 byte méretet, ami ugye 13kB. Ráadásul nem is akármilyen játékokról beszélhetünk. Persze senki ne várja Red Dead Redemption 2 grafikáját és komplexitását.
Jó, hozzá kell tenni, hogy tömörítve kell beleférni a 13kB-os korlátba, viszont nem szabad semmilyen külső forrásra, library-re támaszkodni. Van persze ezen kívül jónéhány megkötés, hogy mit szabad és mit nem, melyekbe most nem mennék bele. Aki szeretne az itt tud róla többet olvasni:
Amit viszont még érdekesség képpen kiemelnék, hogy minden év augusztusában kiírják, hogy milyen témára kell felfűzni a játékot, amit persze lehet szabadon értelmezni és ugyan nem kötelező ezt “belevenni” a játékba, a pontozás során figyelembe veszik.
Az idei téma a 404-es szám volt, ami sokféle asszociációt indított el a fejlesztőkben, ahogy azt az alábbi összeállításból is látni lehet majd.
A dobogósok:
Ninja vs Evilcorp
https://js13kgames.com/entries/ninja-vs-evilcorp
A játék témája mindig aktuális. Egy ninja-val kell végigkutatnunk az Evilcorp számítógépeit egy fájl után kutatva. A 404-es szám abban nyilvánul meg a játékban, hogy a számítógépek nagyrészén nem találjuk meg, amit keresünk.
Tiszta 80-as, 90-es évek feeling.
Edge Not Found:
https://js13kgames.com/entries/edge-not-found
Ezzel egészen sokáig játszottam. Ennek az volt az oka, hogy pár pálya után elakadtam és – egyesek szerint már-már görcsösen – próbáltam megoldani a feladványt.
Nem mondom, hogy egészséges kapcsolatom alakult ki a játékkal, de akkor is végig fogom vinni.
Choch
https://js13kgames.com/entries/choch
Ez a játék olyan, mintha egy LSD-be mártott pixelt nyalt volna meg az ember. Egy pókkal, pontosabban egy crawler-el kutatunk egy fájl után. A pálya folyamatosan változik és lényegében nem szabad hozzáérnünk a falakhoz, ha aszt szeretnénk, hogy az icipici pók teljesíteni tudja feladatát.
De ezen kívül elég sok nevezés érkezett a versenyre, melyekből a teljesség igénye nékül alább találtok egy összeállítást:
Fourfold
Ez a játék leginkább azért tetszett, mert viszonylag gyorsan végigvittem. Bár érdekes módon azt hiszem a második pályán töltöttem a legtöbb időt. Kissé fáradtan láttam neki a dolognak és az összes rossz lépéskombinációt kipróbáltam. Többször is. De aztán picit összekaptam magam és onnantól pár perc alatt megvolt mind a 20 pálya.
A játék lényege, hogy oszlopokon kell lépkedni. Minden lépésünkkel egy oszlopnyit tudunk haladni, kivéve minden negyedik lépést, amikor két oszlopnyit haladhatunk. Erre azért van szükség, hogy adott esetben át tudjuk “ugrani” a szakadékokat, vagy hogy kijöjjön a lépés amivel a célt jelentő oszlopra érkezhetünk.
https://js13kgames.com/entries/fourfold
Johnny Smiter III
Ez egy nagyon okos kis játék. Bár valahonnan ismerős az elképzelés. A 404-el picit nehezen tudtam összekapcsolni, a lényege, hogy hősünket úgy tudjuk irányítani, hogy jobbra vagy balra mozgatjuk a billentyűkkel.
De mellette van egy kis fényforrásunk, melyet az egérrel tudunk mozgatni. Ahogy a fényt új helyre irányítjuk az árnyékot vet a pályán mi pedig gyakorlatilag az árnyékokon tudunk közlekedni így túljutva a különböző akadályokon. Mint például egy magasabb küszöb. Szerintem nagyon ötletes kis játék, de kissé az agyamra ment az irányítása.
https://js13kgames.com/entries/johnny-smiter-iii
404kph
Ezt a játékot leginkább azért tartottam érdemesnek kiemelni, mert olyan szinten idézte fel bennem a régen játszott végtelenül egyszerű grafikával rendelkező játékokat, hogy gyermeki örömmel ugrottam fel, amikor sikerült keresztül ugratni az egyik karikán. Sajnos nem emlékszem annak az autóversenynek a címére, amivel még általános iskolából hazaérve játszottam az Orion televíziómon, de ez olyan.
https://js13kgames.com/entries/404kph
Aki kíváncsi a teljes listára, az az alábbi linken végigböngészheti:
https://js13kgames.com/#winners
Az, hogy ebbe a 13kB-ba sikerül évről-évre sokféle játéknak beleférni hordoz ez igen érdekes üzenetet. Manapság olcsóbb számítási kapacitást tenni egy szotfver mögé, mint több időt és emberi erőforrást ráfordítani, hogy a végletekig optimalizálják azt. Szóval egyelőre úgy néz ki, hogy az ember értékesebb, mint a gép. Gyerekek, tanuljatok programozni!
[sc name=”facebook” ]