Eco-Packaging for QLED Lifestyle TV fenntarthatóság
Kép: Samsung

Évtizedünk egyik legtöbbet hangoztatott „buzzwordje” kétségkívül a fenntarthatóság, a COVID-19 járvány óta pedig még inkább előtérbe kerültek az erre irányuló törekvések. De vajon mit tehet egy vállalat a környezetért, és melyek azok az intézkedések, amelyekkel csökkenteni tudja saját ökológiai lábnyomát?

„Gyűjtsd szelektíven a szemetet!” „Egyél minél kevesebb húst!” „Használj tömegközlekedést!” „Mondj nemet az eldobható műanyagokra!” Noha az egyéni szintű lépések is rengeteget számítanak a környezetvédelemben, és nagyon dicsétes, ha tudatosak vagyunk az életünkben, fontos megérteni, hogy a cégek felelősségvállalása és szigorú törvényi szabályozások nélkül nem igazán lehetséges komolyabb előrelépést elérni e téren. A tudósok már évek óta kongatják a vészharangot a globális felmelegedéssel kapcsolatban, az óra pedig egyre csak ketyeg, de jelenleg sem az egyén, sem a társadalom szintjén nem tartunk ott, hogy megállítsuk a felmelegedést. Bár a nagyvállalatok sorra jelentik be klímavédelmi intézkedésekeiket, ahhoz, hogy egy cég látszatintézkedések helyett valóban a fenntarthatóságot szolgálja, a környezetvédelemnek szerves részét kell képeznie a vállalati irányelveknek.

Nincs ez másképpen a technológiai cégek esetében sem, ahol az utóbbi időben szintén nagy szerephez jutottak a különféle környezettudatos megoldások.

Köztudott, hogy a fosszilis tüzelőanyagok (kőolaj, földgáz, fekete és barnakőszén, stb.) az üvegházhatású gázok legfőbb forrásai, amelyek súlyos hatással vannak a Föld légkörnek hőmérsékletére. Annak érdekében, hogy a felmelegedést 1,5, de legfeljebb 2 Celsius-fok alatt lehessen tartani, világszerte az egyik legfontosabb, hogy a fosszilis tüzelőanyagokon alapuló rendszerről a tiszta, fenntartható energiaforrásokra épülő rendszerre álljanak át. Ehhez a vállalatoknak stratégiákat kell kidolgozni az energiahatékonyság növelésére, és ezeket alkalmazniuk is kell az új termékeiknél.

Súlyos adat, hogy a Föld hőmérséklete mára mintegy 1 fokkal melegebb az ipari forradalom előtti szinthez képest.

Megnéztünk egy konkrét példát is: arra voltunk kíváncsiak, mit tesz a globális technológiai ipar egyik vezető vállalata, a Samsung azért, hogy a vállalati fenntarthatóságot növelni tudja. A dél-koreai techóriás az elmúlt években egy akciótervet állított fel annak érdekében, hogy csökkentse a tevékenysége során keletkező üvegházhatású gázok kibocsátását. Ennek okán nagy energiahatékonyságú termékek fejlesztésébe fogott, valamint olyan berendezésékek telepítését kezdte meg, amelyek az üvegházhatású gázok minimális kibocsátásával járnak. Ezen anyagok csökkentése érdekében a cég egyik elsődleges célja az volt, hogy folyamatosan törekedjen a fluor tartalmú gázok kibocsátásának csökkentésére, amelyek köztudottan súlyos éghajlatmódosító hatással bírnak, és a légkörbe kerülve károsítják az ózonréteget.

Eco-Packaging for QLED Lifestyle TV fenntarthatóság
A Samsung termékek csomagolása ötletesen újrafelhasználható.

Az üvegházhatású gázok kibocsátása mellett a termékek környezeti lábnyomát is minimalizálni kell, például a műanyag mennyiségének csökkentésével. Mivel egyre többen vásárolnak környezetbarát termékeket, és közülük sokan a csomagolást is fontosnak tartják a vásárlás során, a vállalatok is igyekeznek a fenntartható megoldások felé fordulni, és különféle újrahasznosítható anyagokra váltják a sokat szidott egyszer használatos műanyagot. Ami a Samsungot illeti, 2021-ben minden tévéjük csomagolása tartalmazott újrahasznosított anyagokat, az idei évben pedig már a készülékek belső csomagolása is fenntartható anyagokból készül. Érdekes adalék, 2021-től a QLED, UHD TV, monitor és audio termékeknél az ökocsomagolás könnyen szétszedhető, és más célokra is felhasználható, például macskaházat, kisasztalt vagy egyéb hasznos bútorokat hajtogathatunk belőlük.2022-től pedig kiterjeszti a Samsung a programot, így egyre több terméknél lesz elérhető, beleértve a háztartási készülékeket, így a porszívókat, a mikrohullámú sütőket és a légtisztítókat is.

Eco-Packaging for QLED Lifestyle TV fenntarthatóság
Kép: Samsung

A környezetvédelmi szempontok a termék megalkotásakor is egyre hangsúlyosabb szerephez jutnak. Jó példa erre a Samsung SolarCell távirányítója, amellyel a gyártó közlése szerint hét év alatt összesen 99 millió elhasznált AAA elem szemétbe kerülését lehet megspórolni . Az eszközhöz, amelyet beltéri vagy kültéri fénnyel, esetleg USB-vel lehet feltölteni, újrahasznosítható palackokból származó műanyagokat használ a cég, ráadásul már készül az újgenerációs változat, amellyel szintén rengeteg elemet lehet majd megspórolni. Az idei Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n bemutatott új távirányító a WiFi routerek által sugárzott rádiójel energiája révén is képes tölteni magát, valamint az előző modellhez hasonlóan a napfényt vagy akár beltéri fényt is tudja hasznosítani, de természetesen USB Type-C csatlakozón keresztül is tölthető.

távirányító SolarCell
Napelemes távvezérlő!

A vállalat másik figyelemreméltó fejlesztése a közelmúltban bemutatott Galaxy S22 csúcstelefon-széria, amelynek egyik nagy érdekessége, hogy tengerekbe dobott, elhagyott halászhálókat, úgynevezett szellemhálókat használnak fel a gyártása során. A vállalat saját bevallása szerint azért döntött a műanyagok ilyen formában történő felhasználása mellett, mert ezzel is csökkenteni tudják saját ökológiai lábnyomuk méretét. A techóriás egyik korábbi sajtóközleményében arról írt, hogy évente mintegy 640.000 tonnányi halászháló kerül az óceánokba, amelyek nem csak a vizet szennyezik, de a benne élő állatokra is halálos fenyegetést jelentenek. Ugyanakkor nem a Samsung az egyetlen, aki az eldobott halászhálókat beépíti a termékeibe, tavaly a Microsoft is piacra dobott egy egeret, amelynek külső borítása 20 százalékban óceáni műanyagból készült.

Az újrahasznosított halászhálók egyébként a Samsung Galaxy for the Planet programjának részét képezik, amely célul tűzte ki, hogy az elkövetkezendő években jelentősen csökkenti a cég környezeti és ökológiai lábnyomát.

Ennek részeként a vállalat 2025-ig minden termékében újrahasznosított anyagokat fog használni, teljesen száműzi az egyszer használatos műanyagot a mobileszközök csomagolásból, és szintén 2025-re 0,005 W alá csökkenti a telefontöltők készenléti üzemmódban történő energiafogyasztását.

Jelenleg a Földön egyre több olyan nagyvállalat van, amely jelentős összegekkel támogatja a fenntarthatóság előremozdítását, és ők maguk is úgy működnek, hogy a lehető legkisebb ökológia lábnyomot hagyják maguk után. Bár napról napra több figyelmet kap a globális felmelegedés és a bolygó megmentése, a tudósok szerint még nagyon messze vagyunk attól, hogy nyugodtan hátra dőlhessünk, sőt minden korábbiál erősebb közbenjárásra van szükség ahhoz, hogy elkerüljük az ajtóban kopogtató klímakatasztrófát. Bár a szakértői vélemények megoszlanak a tekintetben, hogy meg lehet–e állítani a felmelegedést, jelenlegi helyzetünkben egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy különféle érdekek miatt szemet hunyjunk a környezeti károk felett, radikális és tartós lépésekre van szükség, ha tényleg változást szeretnénk, mert nem akarjuk, hogy a következő nemzedék szenvedjen a mi bűneink miatt.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!