A mobilfotózás trendjeit vizsgáló tanulmányt mutatott be a Huawei a nemrégiben lezajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson.
Kutatások szerint évente több mint 1,4 milliárd fotó készül világszerte, több mint 89 százalékuk mobiltelefonnal. A Huawei legújabb tanulmányában – a mesterséges intelligenciát is segítségül hívva – sokmillió okostelefonnal készített fotót elemzésével igyekezett feltárni a modern képalkotás sajátosságait. A jelentés a következő tíz témakör alapján vizsgálta a képeket: Természet (Nature), Épített környezet (Built Environment), Belső tér (Indoor), Emberi kapcsolatok (Relationships), Identitás (Identity), Ifjúság (Youth), Mindennapok (Everyday), Kulturális örökség (Cultural Heritage), Technológia (Technology) és Fenntartható jövő (Sustainable Future).
Az elemzés rámutatott arra, hogy versenyre nevezett képek – ellentétben a közösségi médiában tapasztaltakkal – sokkal inkább törekszenek a valóság megjelenítésére, az őszinte pillanatok és a mindennapi élet megörökítésére. Az AI-alapú szoftver szerint a beküldött képek 80 százaléka kapcsolódik valamilyen módon a természethez. A tájképek nagy része fekvő formátumú, az egyik legnépszerűbb téma pedig a naplemente volt – a képek 17 százaléka jelenítette meg a lemenő napot valamilyen formában.
Az épített, városi környezet jellemzően egy-egy természeti elem vagy emberi alak kíséretében jelenik meg a fényképeken, emellett jellemző téma urbánus környezetben a régi épületek által közvetített nosztalgia is. A beltéren készült képek intimebbek, és sokkal inkább az emberi kapcsolatokra, érzelmekre összpontosítanak. Azt is megfigyelték, hogy az emberek másképp viselkednek a fotókon otthoni környezetben, a lakóhelyükön készült képeken például kevésbé tűnnek mesterkéltnek, mint a kültérieken. Népszerű továbbá a háziállatok fényképezése otthoni környezetben, ami – a közösségi média korszakában – „biztonságosabb” téma, mint a családtagok dokumentálása.

Az „Emberi kapcsolatok” témakörben túlnyomórészt a családok állnak a fotók középpontjában, és a családtagok általában olyan hétköznapi tevékenységeket végeznek, mint például az étkezés, az ivás vagy a játék a szabadban. Hangsúlyosan jelennek meg a fotókon az apák is, akik aktívan részt vesznek a gyereknevelésben, gondozásban. Érdekesség, hogy a romantikus kapcsolatok megjelenítése kisebbségben van ezen a kategórián belül, az emberi kapcsolatokra fókuszáló képek inkább a kötődést és társasági létet helyezik előtérbe, mint a romantikát.
Az elemzés szerint a 20-as éveikben járó nők sokkal hangsúlyosabban jelennek meg a beérkezett pályaművekben, mint a férfiak: több mint kétszer annyi nő szerepel ebben a korcsoportban az alkotásokban, mint férfi, ráadásul jelentős különbségek vannak a két nem megjelenítési módjában is. A nők gyakrabban pózolnak, mint a férfiak, előtérbe helyezve fiatalságukat és szépségüket. Középkorú emberek ritkábban jelennek meg a fotókon, különös tekintettel a nőkre. Míg a 40 és 60 év közötti férfi korosztály a férfiakról készült képek 30,4 százalékán szerepel, addig csak 10,7 százalékuk mutat középkorú nőket. Az ebbe a korcsoportba tartozó embereket többnyire családi környezetben jelenítik meg.
A „Fiatalság” témakörben figyelemreméltó a csoportszelfik népszerűsége, a „Hétköznapok” kategóriában pedig a tömegközlekedésen készült alkotások dominálnak, ahol a képkészítő perspektívája és a spontaneitás adja a képek egyediségét. A „Kulturális örökség” kategóriában az alkotások általában a vidéki idillt, a nosztalgiát és a hitelességet helyezik előtérbe, valamint a riport rámutatott arra is, hogy sokkal több nő jelenik meg a fényképeken hagyományos öltözetben, mint férfi. A technológia inkább állandó háttérelemként van jelen a vizuális alkotásokban, az okostelefon kivételével, amely gyakran kerül fókuszba, mint kommunikációs eszköz. A fenntarthatóság témakörében figyelemre méltóak a természettel foglalkozó vagy a természetet csodáló emberekről készült fotók, amelyek egyéni szinten mutatják be a témát, ezáltal nagyobb hatást érnek el.
[sc name=”facebook” ][/sc]