Hihetetlen, de az önvezető autókat meg kell védeni az emberektől

Ahogy egyre szaporodnak az önvezető autók, mindinkább világossá válik, hogy védelemre van szükségük az aljas közlekedőkkel szemben.

önvezető
Kép: Detroit Free Pass

A General Motors (GM) szabadalmat szerzett egy olyan rendszerre, amelynek megakadályozná, hogy az önvezető járműveket gyalogosok vagy emberi sofőrök zaklassák. Ahogy ezek a járművek mindinkább beépülnek a városi környezetbe – különösen Kaliforniában és Arizonában –, egyre komolyabb kihívással néznek szembe. Jelesül a gyalogosok, biciklisek és más közlekedők szándékosan gonosz viselkedésével.

Ez a magatartás gyakran kihasználja az autonóm rendszerek biztonságközpontú programozását, így olyan helyzetek alakulhatnak ki, amelyek megzavarják a forgalmat, sőt, veszélyeztethetik a biztonságot is. Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala (USPTO) nemrégiben tette közzé a GM szabadalmi kérelmét egy olyan rendszerről, amely a „Vulnerábilis közlekedők ellenséges magatartására adott válaszokat” fejleszti. Röviden: a járművekkel szembeni zaklatás kezelését.

A GM rendszere érzékelőket, kamerákat és gépi tanulási algoritmusokat használ arra, hogy azonosítsa a gyalogosok esetleges fenyegető magatartását. Elemzi a mozgásmintákat, a személy közelségét, majd értékeli, hogy a gyalogos szándékosan próbál-e interakcióba lépni az önvezető járművel. Ez lehet szándékos elsőbbség-megsértés, hirtelen mozdulatok, amelyek vészfékezésre próbálják rábírni az autonóm autót. Vagy éppen agresszív sofőrök részéről a nagyon rövid követési távolság, esetleg sértő gesztusok vagy verbális provokációk az autó irányába.

A GM azt állítja, hogy a rendszer képes lesz különbséget tenni egy véletlenül az útra lépő gyalogos és egy szándékosan az önvezető jármű fékrendszerét „tesztelő” személy között. Ha az ellenséges magatartást észleli, a rendszer lehetővé teszi az önvezető autó számára, hogy megfelelő választ adjon. A folyamat lényegében egy döntési fa alapján működik, amely  meghatározza, milyen szintű kockázatot jelent a helyzet, majd kiválasztja a legmegfelelőbb reakciót.

A lehetséges válaszok közé tartoznak a látható/hallható figyelmeztetések (pl. dudálás vagy fényszóró villogtatása). Vagy segélyhívás, például egy központ értesítése vagy a hatóságok riasztása, esetleg az irányítás átadása a járműben utazók valamelyikének. Végső esetben alternatív útvonal választása.

Az autonóm járművekkel szembeni zaklatás témája egyre nagyobb figyelmet kap, különösen azután, hogy számos panasz érkezett a Waymo utasaitól, akik önvezető taxikban ragadtak zaklatás vagy vandalizmus miatt. A gyalogosok és önvezető járművek közötti interakció érzékeny téma a GM számára. 2023 októberében San Franciscóban az egyik autonóm Cruise járműve métereken keresztül húzott maga után egy nőt, miután az egy másik járművel történt gázolás áldozatává vált.

Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Picture of RG

RG

RG is hírező, és emellett nagy szenvedélye a repülés. Ikarosznál egy szinttel jobban nyomja, ugyanis szintén motor nélkül próbálkozik. Vitorlázórepülő. Szóval, ha szimulátorokról, vagy repülős appokról olvastok, azt szinte biztos, hogy RG írta.

Ezeket olvastad már?