Stylers - digitális transzformáció

A digitalizáció itthon is jelentős mértékben alakítja át a válallatok működését, egyben hatalmas kihívást is jelent mind a kkv, mind a nagyvállalati szektor számára. Az aktuális technológiai trendek ismerete segíthetb a tisztánlátásban, éppen ezért a Stylers Group informatikai cégcsoport szakértője összegyűjtötte a legfontosabbakat, amelyek meghatározó szerepet kaphatnak a digitális transzformációban 2020-ban.

Szakértők szerint a digitális transzformáció hatalmas mértékű fejlődést tesz lehetővé a vállalkozások termelékenysége terén:

A McKinsey Global Institute előrejelzése szerint 2030-ra mintegy 13 ezer milliárd dollárral nőhet a a teljes globális GDP digitalizáció és automatizáció hatásának köszönhetően. Ehhez képest az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat elemzése arra mutat rá, hogy a hazai vállalati szféra a gyakorlatban igencsak le van maradva a fejlettebb gazdaságokhoz képest a technológiai érettség terén: az EU 2019-es Digitális Gazdaság és Társadalom Indexe (DESI) szerint a tagállamok rangsorában csupán a 23. helyezést sikerült elérnünk, amivel erősen a sereghajtó csapatban kullogunk.

A vállalati digitalizáció üteme azonban egyre gyorsul, így 2020-ban a magyar cégvezetőknek is számos fontos trendre kell figyelnie, ha nem akarnak versenyhátrányba kerülni. 

  1. Hiperautomatizácó

„Az idei év egyik legfontosabb digitalizációs trendje minden bizonnyal az automatizáció további rohamléptű terjedése lesz. Elsősorban a szoftveres ügyviteli automatizálásra (Robotic Process Automation) kell gondolni, amely leegyszerűsítve azt jelenti, hogy számos irodai adminisztratív folyamat tehető célzott szoftverek segítségével sokkal gyorsabbá, és hatékonyabbá, felszabadítva akár értékes emberi erőforrásokat is” – mondja Nasztanovics Dávid, a Stylers Group Architect-je

Bár ezek a megoldások nem idegenek a hazai vállalatoknál, idén egy lépéssel előrébb juthatunk, hiszen a mesterséges intelligenciának, a gépi tanulásnak és a természetes nyelvek feldolgozásának (Natural Language Processing) köszönhetően belépünk a „hiperautomatizáció” korába, amikor ezek a megoldások minden eddiginél gyorsabbá, és szélesebb körben alkalmazhatóvá válnak. 

  1. Mesterséges Intelligencia (AI)

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás fejlődése az e-mail marketingtől a pénzügyi szolgáltatásokig számos területen növelheti a cégek hatékonyságukat, ügyfeleik elégedettségét vagy épp munkavállalóik motivációját. Ezen technológiák fontosságát jól jelzi, hogy az utóbbi évtizedben a világ meghatározó techvállalatai (például az Apple, az Amazon, a Facebook, a Google vagy a Microsoft) mellett olyan, nem tech világcégek is  bevásárolták magukat mesterséges intelligenciával vagy gépi tanulással foglalkozó vállalatokba, mint a McDonald’s, vagy a Nike

„A mesterséges intelligencia elterjedése jól látható ez egyesült államokbeli projektjeinken, hiszen például az Oprah Winfrey és Deepak Chopra cége számára fejlesztett webes e-kereskedelmi platformjainkba is építettünk mesterséges intelligencia megoldást, mely személyre szabott ajánlatokat képes kínálni a látogatóknak” – fűzte hozzá Nasztanovics Dávid.  

  1. A mobil és az 5G előretörése

Főként a fiatalabb generációk számára mára a mobiltelefon vált az elsődlegesen használt technológiai eszközzé, így ehhez a vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell, és digitalizációs törekvéseiket ebbe az irányba kell terelniük. Az 5G hálózatok megjelenése és terjedése mellett az úgynevezett „edge computing” lehetővé teszi, hogy a korábbiaknál még sokkal nagyobb számítási kapacitást és sávszélességet igénylő feladatokat is elvégezhessünk az okostelefonunkkal. 

„Hogy érzékeltessem az 5G erejét, és a technológiában rejlő lehetőségeket, vegyük például egy kétórás film letöltését, mely 4G mobilhálózaton 8 percet vesz igénybe, míg 5G-vel mindez 3,6 másodpercbe telik majd” – tette hozzá a Stylers szakértője.

+1. A munkaerő átképzése

A mesterséges intelligencia és az automatizáció előretörésével a korábbiaknál is égetőbb kérdés lesz a meglévő emberi munkaerő tudásának versenyképessé tétele. Nyilvánvalóan fontos a digitális készségek széleskörű elsajátítása, illetve a felkészültség a legfrissebb technológiákból. A vállalatok szemszögéből, mind az átképzés, mind a toborzás terén, mind pedig a munkaerő megtartása szempontjából egyre inkább új megközelítésekre van szükség.