A vezetőfülkével nem is rendelkező (mondjuk minek is) önvezető teherautók a cég ígérete szerint már 2021-ben megjelenhetnek az utakon.
Az Einride, a svéd teherfuvarozással foglalkozó startup nemrég mutatta be új önvezető teherautójának prototípusát, amelyet a vállalat szerint, akár már 2021-ben is viszont láthatunk az utakon.
A 2016-ban alapult cég 2017-ben megjelent fülkével nem rendelkező T-Pod-jával már a közutakon szállította az élelmiszert egy svéd élelmiszer-termelő cég, az Oatly számára. Egy évvel később a vállalat bemutatta a T-Logot, amelyet elődjénél nagyobb teherbírásra képeztek ki, hogy óriási fatörzsek szállítására is alkalmas legyen. Ezúttal is egy új prototípuson dolgoznak.
A design nagyjából itt is azonos az Einride Pod, alias T-Pod modellekkel: a vezetői fülke hiánya, a letisztult, fehér vonalak, amely már-már olyan érzést kelt, mintha nem is evilági autó lenne. A fejlesztők több prototípusban is gondolkodnak, attól függően, hogy milyen környezetben kívánják használni: vidéken, autópályán, behatárolt területen belül vagy éppen azon túl.
Az Einride szerint új járművei „akár 60 százalékkal csökkenthetik a szállítási költségeket, és 90 százalékkal a CO2-kibocsátást” – mitagadás merész állítás, ám egyelőre még cáfolni sem lehet.
A szakértők többsége szerint az önvezető járművek elsőként a teherszállítást fogják forradalmasítani. A megbízhatóság mellett azonban továbbra is aggályos az a tény, hogy az önvezető teherautók tömeges megjelenése elképesztő mértékben fogja csökkenteni az emberi munkaerő szükségességét. A The Verge cikke szerint csak az Egyesült Államokban 4.4 millió munkahely köthető valamilyen formában a vezetéshez, amelynek nagy részét a teherszállítás teszi ki.
[sc name=”facebook” ]