Beteg új világ ez, amiben a vevő azt hiszi, hogy olcsón jut a tévéhez, de valóban reklámokkal bombázzák az agyát, figyelik a tartalomfogyasztási szokásait, és megszerzik a személyes adatait.
Nem is olyan régen a tévégyártók legfontosabb küldetése az volt, hogy lenyűgöző képminőséget és elképesztő hangélményt nyújtsanak a nézőknek. De ahogy a technológia fejlődik, úgy változik a piaci modell is: ma már nem az a kérdés, hogy mit nézünk, hanem hogy ki néz minket. Ebben a nagy játékban a Vizio és a Walmart legújabb szövetsége új fejezetet nyit. Az eredmény? Egy olyan szórakoztatási rendszer, ahol a reklám a sztár, és mi, a nézők, a statiszták.
„Házimozi vagy adatbánya?”
A Vizio, egykor csak egyszerű tévégyártó volt, ám 2021 óta egyértelműen megmutatta, merre tart: bevételei túlnyomó része már nem a televíziók eladásából, hanem a hirdetésekből és előfizetésekből származik. Miért is számítana, hogy milyen szögből látod a 4K-t, ha közben a képernyőd sarkában felugrik egy „Ne hagyd ki a hétvégi akciót!” hirdetés?
Most képzeljük el, hogy mindezt a Walmart, a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi hálózata veszi át. Egy olyan vállalat, amely nemcsak, hogy tudja, mit vásároltál tegnap a boltban, de azt is tudni fogja, hogy milyen sorozatot nézel este, és melyik jelenetnél nyúltál a chipses zacskóért.
Automatikus Tartalomfelderítés: A Nagy Testvér beköltözik a nappalidba
Az Automated Content Recognition (ACR) technológia révén a Vizio TV-k minden tartalmat nyomon követnek, amit a képernyőn megjelenítünk. Nem csak a Netflix-sorozatainkat és a sportműsorokat, de még azt is, ha egy régi DVD-t helyezünk a lejátszóba. Ez az adatbázis lesz a hirdetők aranybányája, amelynek segítségével személyre szabott reklámok bombáznak minket – legyen szó egy új porszívóról vagy egy frissítő üdítőről, amit a Walmart polcain találhatunk.
„Forradalom” vagy reklámtúltengés?
William Wang, a Vizio vezérigazgatója lelkesen nyilatkozott arról, hogy a Walmart segítségével „új szintekre emelhetik az otthoni szórakozást.” De valóban szórakozás az, ha a kedvenc filmünk alatt egy második képernyőn megjelenik a „Vásárold meg most!” gomb? A Walmart Connect hirdetési platformmal a márkák még mélyebbre áshatnak a fogyasztók életébe, miközben a reklámok annyira szerves részei lesznek a tévézésnek, mint maga a popcorn.
A jövő: Reklámközpontú nappalik?
Nem a Vizio az első, aki ezt az utat járja: a Samsung, az Amazon Fire TV, a Google TV és más cégek már évek óta kísérleteznek reklámalapú modellekkel. De a Walmart belépése a piacra egy hatalmas lépés lehet a reklámalapú tévézés dominanciája felé. Vajon meddig tart még, hogy az esti filmünk után ne egy végefőcímet, hanem egy reklámösszefoglalót lássunk?
A nagy kérdés: Kié a távirányító?
A televíziózás hőskorában azt mondták, hogy a nézők uralják a távirányítót. Ma már inkább úgy tűnik, hogy a távirányító a reklámszakemberek kezében van. És miközben a Vizio és a Walmart közös projektje az otthoni szórakoztatás jövőjét hirdeti, talán ideje lenne megkérdeznünk: ki irányítja valójában ezt a műsort?