Évek óta várjuk a 8K tévék áttörését, és nagyon úgy tűnik, hogy végre elindulhat valami e téren, és akár már idén meglódulhat a szekér. Annak jártunk utána, hogy hol tart most a 8K technológia elterjedése, milyen mérföldköveket sikerült elérni, és hogy milyen cégek tolják gőzerővel az eljárást.

Mi a 8K?

Először is tisztázzuk, hogy mit is neveznek 8K-nak! A 4K-hoz hasonlóan ez is a felbontásra utal, és azt jelenti, hogy az adott eszköz képes a legalább 7680 x 4320 képpontos felbontású anyagok megjelenítésére. A 8K így tehát pontosan négyszerese a 4K-nak (3840 x 2160) és tizenhatszorosa a Full HD-nek (1980 x 1080). Magyarán tehát óriási részletességről van szó, és pont ez az, ami egyes piaci résztvevők szerint áttörést eredményezhet.

Jó a 8K?

A 8K felbontás azt jelenti, hogy eddig sohasem látott pontossággal jelenik meg a kép. Például egy szobát ábrázoló 8K felbontású videón elolvasható a polcokon álló könyv címe, látszik minden egyes redő a ruhákon, a korábbinál finomabbak az átmenetek, tehát a végeredmény valósághűbb. A 8K kritikusai szerint ennek nincs már semmi értelme, úgy vélik, hogy egyszerűen nincs szükség ekkora részletességre, mert úgy sem veszi észre ezt a néző filmezés közben. Szerintünk nincs igazuk. Az elmúlt fél évben sikerült több gyártó 8K megjelenítőjét is közelebbről szemügyre venni, a Samsung Q900R tévét hosszabb ideig tesztelhettük, és arra jutottunk, hogy ez az ultranagy felbontás igenis komoly extrát, hozzáadott értéket jelenthet. Ha nem is annyira radikális a különbség, mint amilyen óriási lépés volt a 4K a Full HD-hoz képest, de így is szembeötlő a javulás.

Egy szó, mint száz a 8K tehát látható és érezhető előrelépést jelent, ráadásul úgy, hogy a csodához a felhasználóknak nem kell mondjuk kényelmetlen szemüveget vagy a külvilágot izoláló befülledő sisakot, mint a 3D vagy a VR esetében. Csak bámulni a 8K tévén a 8K filmeket. Na és pont itt kezdődnek a bonyodalmak.

Eddig tarol a Samsung

A különböző technológiai vásárokon évek óta (!) lehet látni 8K felbontás megjelenítésére képes nagyméretű kijelzőket. Azonban ezeken jellemzően csak állóképeket mutogattak, aminek oka minden bizonnyal, hogy rengeteg probléma volt a mozgásmegjelenítéssel és a képfeldolgozással. Egészen 2018-ig nem is akadt olyan cég, amely piacra dobott volna 8K televíziót. A jeget végül a tv piacot tíz éve uraló megakonszern, a Samsung törte meg. Tehát hasonlóan a 3D modellekhez, hajlított OLED televíziókhoz és az okostévé rendszerekhez ezúttal is a dél-koreai vállalat lépett elsőként.

Ők ugyanis a boltokba küldték a Q900R típusjelzésű modellt, amely tavaly ősszel hazánkban is bemutatkozott,és amely itthon is megvásárolható. A QLED technológiára épülő készülék mindent tud, amit egy átlagos televízió, tehát van benne hangrendszer, tuner, okostévé rendszer, médialejátszó, támogatja az internetes tartalmak elérését is. A készüléket mi is kipróbáltuk, nem is okozott csalódást, és a vállalat munkatársai arról tájékoztattak, hogy minden várakozást felülmúlóan nagy az érdeklődés iránta. Rajtuk kívül a Sharpot kell még megemlíteni elsősorban, hiszen a közelmúltban kínai kezekbe került cég is előállt már saját nagyméretű 8K megjelenítőivel. Azonban ezek nem tévék, inkább monitorok, és a otthoni felhasználók helyett az üzleti szférában érdekelt piaci résztvevőket célozzák meg velük

A többi cég viszont egyelőre lemaradt, mint a borravaló. Az LG ugyan bemutatott 2018 szeptemberében egy működőképes 8K OLED prototípust, azonban a boltokban ennek se híre, se hamva egyelőre. A Samsung nagy, ősi riválisa pedig láthatóan nagyon akar, hiszen a cég azóta előállt egy 8K LED LCD készülékkel is, amelyről viszont szintén nem lehet tudni, hogy mikor vásárolható majd meg. Sony 2019 év elején jelentette be nagy büszkén a világ legnagyobb tech vásárán, hogy rendelkezik saját 8K televízióval. De a projekt egyelőre nem állhat valami fényesen, hiszen a terméket Magyarországra, az idei termékek regionális bemutatójára nem hozták el, pedig itt az üzleti partnerek megcsodálhatták volna élőben. A világ harmadik legnagyobb tévégyártója, a kínai TCL szintén gőzerővel fejleszt, de eddig ők is csak a prototípusig jutottak, pont úgy, mint egy másik nagy kínai gigász, a Hisense, és gyakorlatilag szóról szóra ugyanezt lehet elmondani a Philipsről is

Nekik elég rossz hír lehet, hogy a Samsung a jelek szerint addig üti a vasat amíg meleg, és próbálja nem is megtartani, hanem növelni az előnyét ezen a fronton. A cég ugyanis mindenki másnál több új 8K televízióval lép színre idén. A tervek szerint ugyanis öt modellel bővítik kínálatukat, úgy, hogy a képátló 55 inchtől 98 inchig terjed. Azaz láthatóan próbálnak minél szélesebb potenciális vásárlói réteget lefedni. Ezek a készülékek természetesen a cég csodafegyverének számító, továbbfejlesztett QLED képalkotási eljárásra épülnek, FALD rendszerű háttérvilágítással rendelkeznek, aminél a LED-eket önállóan vezérelhető (a fényük akár ki is kapcsolható) csoportokra osztották. Hatalmas a fényerejük ami a HDR tartalmak ultrapontos, látványos megjelenítésénél elengedhetetlen, és a saját, Tizen alapú okostévé rendszer sem hiányzik belőlük.

Mit nézünk?

A 8K kritikusai legfőbb érve az, hogy egyszerűen nincs mit nézni az ilyen extrémen nagy felbontású készülékeken, hiszen hiányoznak a filmek és videók. Az tény, hogy egyelőre nincs sok ilyen anyag, de az is igaz, hogy jelenleg is gőzerővel folyik az ilyen típusú tartalmak gyártása. Már rendeztek 8K filmfesztivált, és 2018 december elsején Japánban elindult a világ első 8K tévéadása, ahol egész nap ilyen anyagokat sugároznak. A Japán állam pedig elképesztő energiával támogatja a projektet, hiszen szeretnék ha 2020-as tokiói olimpia versenyszámait már 8K-ban is közvetítenék.

És akkor még nem is beszéltünk a játékokról, amelyek óriási lökést adhatnak a 8K elterjedésének, mint ahogyan tették azt a 4K HDR esetében is. A hardvergyártók kifejezetten érdekeltek a 8K befutásában, hiszen így még több új hardvert tudnak értékesíteni, a fejlesztőknek pedig igazodniuk kell hozzájuk és a felpörgetett felhasználói elvárásokhoz. A Google például épp most jelentette be a saját, felhő alapú játékszolgáltatását, amelyen keresztül akár 8K felbontású anyagok futtatása is lehetségessé válik!

Emellett meg kell említeni a különféle felskálázási megoldásokat. Ezek a technológiák különféle trükkös algoritmusok, és több millió mintát tartalmazó adatbázisok segítségével szoftveresen egészítik ki, javítják fel az alacsonyabb felbontású anyagokat. Ez már egy régi módszer, de folyamatosan fejlesztik a gyártók, amire szükség is van, hiszen a 8K e téren igen komoly kihívások elé állít mindenkit. Eddig csak a Samsung 8K felskálázó rendszerét láttuk élőben, ami egy mesterséges intelligenciát is alkalmazó eljárás. A 8K AI Upscaling névre hallgató szolgáltatás a tapasztalataink szerint működik, tényleg képes “felhúzni” a kevésbé részletes videókat filmeket. Viszont az is tény, hogy a végeredmény csak megközelíteni tudja a “gyárilag”, eredetileg is 8K felbontású anyagokat. De már ez is elég arra, hogy egy 8K tv többet nyújtson, mint a 4K rokonai.

Mi várható a jövőben?

A piackutató cégek a 8K televíziók piacának robbanásszerű növekedésére számítanak. A felméréseik szerint 2019-ben már közel félmillió ilyen típusú készülék találhat gazdára, ami tízszeres növekedést jelent egy év alatt. És ez még csak a kezdet, hiszen arra számítanak, hogy 2020-ra ez az érték 2 millió darabra ugorhat fel. A 8K tévék áttörése tehát a szakértők szerint hamarosan megtörténhet. És, ha azt nézzük, hogy a jelek szerint ebben egyaránt érdekeltek a tévégyártók, IT szereplők és tartalomszolgáltatók is, akkor azt kell mondanunk, hogy jó eséllyel igazuk van.